Oleh Neo, Perpetua bertulis pada 23-Mar-2009Lembaga Perpustakaan Negara Singapura
Comments on article: InfopediaTalk
P. Ramlee (lahir 22 Mac 1929, Pulau Pinang-d.29 Mei 1973) adalah kecemerlangan setanding penghibur quintessential Melayu-pelakon, pengarah, komposer dan penyanyi. Walaupun unschooled dalam muzik dan seni persembahan, Ramlee mencapai ketinggian satu legenda, dengan rekod kerja yang hebat telah bertindak dalam 65 filem dan sung 390 lagu. Berkait rapat dengan era kegemilangan filem Melayu, P. Ramlee adalah ikon dalam dunia seni Melayu di Malaysia, Singapura dan Indonesia.
Kehidupan awalP. Ramlee dilahirkan Teuku Zakaria bin Teuku Nyak Pute pada 22 Mac 1929 di rumah di Dewan Kaunter 40A neneknya di Pulau Pinang, Malaysia. Bapanya, Teuku Nyak Puteh, adalah seorang kelasi dari Lhokseumawe di Aceh, Indonesia. Keturunan Aceh Mulia kemudian menyebabkan Ramlee menikmati kemasyhuran besar di Indonesia. Ramlee juga mempunyai Saudara tiri lelaki, ditanggung ibunya, perkahwinan sebelumnya Che Mah Hussein.
Ramlee belajar di beberapa buah sekolah, iaitu Kampung Jawa Sekolah Melayu, Sekolah Inggeris Francis Light, Kaigun Gakko Sekolah Tentera Laut Jepun semasa Perang Dunia II, dan Penang Free School. Beliau merupakan ahli sukan yang aktif, mencapai kecemerlangan terutama dalam badminton, sepak takraw dan bola sepak.
KerjayaRamlee tidak menerima latihan formal dalam seni persembahan. Tetapi, beliau mempunyai kerjaya yang sangat mengagumkan, selepas berlakon dalam 65 filem dan mengarahkan 34 film.
Pada tahun 1945, Ramlee memasuki pertandingan nyanyian anjuran Radio Pulau Pinang Utara Malaya dan muncul 3. Beliau adalah naib juara dalam pertandingan yang sama diadakan pada tahun 1946, dan pemenang pada tahun 1947. Rehat besar Ramlee datang apabila pengarah filem Tamil, BS Rajhans, mengesan dia pada 1 Jun 1948 di festival kebudayaan di mana beliau menyanyikan komposisi sendiri, Azizah. Rajhans kemudiannya dijemput Ramlee untuk menjadi penyanyi back-up untuk Melayu Filem Productions (sebuah studio filem yang ditubuhkan oleh Shaw Brothers di Jalan Ampas, Singapura, pada tahun 1947). Kagum dengan Ramlee, Rajhans campakkan dia dalam filem 1949, Nasib (Takdir).
Pada tahun 1955, Ramlee mengarahkan filem pertamanya, Penarek Becha (Beca Manusia). Ramlee bertindak dalam semua filem-filem yang diarahkan kecuali pancaindera Delima, pengeluaran 1957. Filem-filem komedi yang Ramlee bertindak dari tahun 1957 masih popular di kalangan pemerhati filem Melayu kontemporari. Yang pertama ini ialah Bujang Lapok (Sarjana Muda tdk rapi), yang bersama membintangi S. Shamsuddin dan Aziz Sattar. Filem terakhir beliau ialah Laksamana Do Re Mi (Do Re Mi 3), yang dikeluarkan pada tahun 1972.
Pada April 1964, beliau berpindah ke Kuala Lumpur untuk menyertai Merdeka Film Productions. Daripada 34 filem dia diarahkan, 18 ditembak di Kuala Lumpur.
Selain mengarah dan bertindak, Ramlee turut mengarang, menulis dan menyanyi 390 lagu. Diperhatikan untuk versatiliti muzik, Ramlee diterokai himpunan genre, antara dari jazz ke joget (tarian tradisional Melayu yang popular). Lagu terakhir beliau menggubah dan menyanyikan adalah Ayer Mata Di Kuala Lumpur pada tahun 1973.
Ramlee juga bertindak dalam dua siri televisyen, Intan (1971) dan Rantau Selamat (1972), yang ditulis oleh Abdullah Hussain. Di samping itu, beliau mengarahkan empat stageplays, iaitu Jiwa Putera Melayu (1956), Sultan Mahmood Mangkat Di Julang (1959), Damaz (1962) dan Sam Pek Ang Tai (1972). Ramlee juga dihasilkan, diarahkan dan menulis dua drama, radio Jiwa Putera Melayu (1955) dan Rantau Selamat (1972).
Hidup LegacyRamlee meninggal dunia akibat serangan jantung pada 29 Mei 1973 pada usia 44 tahun. Beliau telah dikebumikan di Tanah Perkuburan Islam Jalan Ampang di Kuala Lumpur. Pengaruh Ramlee pada budaya popular Melayu tidak dapat dinafikan. Filem beliau terus dinikmati di televisyen, dan filem-filem dan muzik beliau telah diterima pakai oleh generasi berikutnya. Ungkapan yang banyak dalam budaya Melayu popular sama ada berasal atau dipopularkan oleh Ramlee, dengan garisan dari filem-filem beliau masih yang dipetik hari ini.
Ramlee dan penghormatan atas sumbangan beliau kepada industri hiburan Malaysia. Di Kuala Limpur, Jalan Parry telah ditukar nama kepada Jalan P. Ramlee pada tahun 1982 dan P. Ramlee Memorial telah ditubuhkan di Setapak pada tahun 1986. Pada awal tahun 1990an, Ramlee telah dianugerahkan dengan tajuk honorifik yang Tan Sri selepas kematian.
Hari ini, peminat terus berduyun-duyun ke tempat kelahiran, Ramlee, yang dikenali sebagai P. Ramlee House, di mana memorabilia yang dipamerkan. Dahulunya dikenali sebagai Taman Furlong, kawasan kediaman telah ditukar kepada Taman P. Ramlee.
KeluargaRamlee berkahwin tiga kali. Isteri pertama beliau ialah Junaidah Daeng Harris, dia dikahwinkan pada tahun 1950. Pasangan itu mempunyai dua kanak-kanak sebelum mereka bercerai pada tahun 1954. Beliau kemudian berkahwin dengan Noorizan Mohd Noor pada tahun 1955 dan mereka bercerai pada tahun 1961. Tahun itu, Ramlee berkahwin dengan penyanyi Salmah Ismail, yang lebih dikenali sebagai Saloma. Beliau mempunyai tujuh kanak-kanak dalam jumlah-tiga daripada mereka pakai dan satu lohuag laki-laki yang ditanggung daripada Saloma.
Anak Ramlee, Nasir P. Ramlee juga telah semula direkodkan baru renditions lagu ayahnya, dan telah dibintangkan dan diarahkan sequelae filem ayahnya.
Anugerah1956: Skor Muzik Terbaik bagi Hang Tuah (Legend of Hang Tuah) - Festival Filem Asia Ketiga, Hong Kong.1957: Pelakon Lelaki Terbaik untuk Anak-ku Sazali (Anak saya, Sazali) - Keempat Festival Filem Asia, Tokyo.1960: Best Comedy Film for Nujum Pak Belalang (Fortune Teller) Tujuh Festival Filem Asia, Tokyo.1963: Bakat yang Versatil bagi Ibu mertua Ku (Ibu Saya dalam undang-undang) - Kesepuluh Festival Filem Asia, Tokyo.1964: Best Comedy Film for Madu Tiga (Tiga Pesaing-pesaing) - Festival Filem Asia Kesebelas, Taipei.
Senarai lagu-lagu nyanyian P. Ramlee dan Saloma
A
- Aci Aci Buka Pintu
- Aduh Sayang
- Aduhai Sayang
- Ahmad Albab
- Ai Ai Twist
- Aku Bermimpi
- Aku Debuk
- Aku Menangis
- Aku Tak Berdaya
- Aku Terpesona
- Ala Payong
- Alam
- Alam Di Tiup Bayu
- Alam Maya
- Alangkah Indah Di Waktu Pagi
- Alhamdulillah
- Ali Baba Rock
- Alunan Biola
- Anak-ku Sazali
- Aneka Ragam
- Angin Malam
- Apa Guna Berjanji
- Apabila Kau Tersenyum
- Apek Dan Marjina
- Asmara Bergelora
- Asmara Datang Bersama Sang Bulan
- Asmara Murni
- Assalamualaikum
- Awan Mendung Telah Tiba
- Awas-awas Jangan Tertawan
- Ayam Ayam
- Ayer Mata
- Ayer Mata Di Kuala Lumpur
- Azizah
[sunting] B
- Bahagia
- Bahtera Karam
- Baidah
- Barang Yang Lepas Jangan Di Kenang
- Bawah Rumpunan Bambu
- Bayangan Wajahmu
- Beginilah Nasib
- Belantara
- Berdendang Ria
- Berhati Lara
- Berkorban Apa Saja
- Bermandi-manda
- Berpedati
- Bersama
- Bertamasha
- Betapa Riangnya
- Biarlah Aku Pergi
- Bila
- Bila Mama Pakai Chelana
- Bila Tiba Masa
- Bintang Hati
- Bintang Sore
- Bubor Sagu
- Budi Dibawa Mati
- Bujang Merempat
- Bulan Dan Juga Angin
- Bulan Jatuh Ke Riba
- Bulan Mengambang
- Bumiku Ini
- Bunga Mekar
- Bunga Melor
- Bunyi Gitar
- Burung Pungok
[sunting] C
- Chemara Jingga
- Chemburu
- Chinta
- Chinta Abadi
- Choraknya Dunia
- Cik Cik Keboom
[sunting] D
- Dalam Air Terbayang Wajah
- Dari Hati Ke Hati
- Dari Masa Hingga Masa
- Debaran Jiwa
- Dendang Perantau
- Dengar Ini Cherita
- Dengarlah Kemala Hati
- Dengarlah Rayuanku
- Dengarlah Sang Ombak Berdesir
- Derita
- Dewi Ilhamku
- Dewi Puspitaku
- Di Bibir Mu Terlukis Kata
- Di Mana Kan Ku Chari Ganti
- Di Mana Suara Burong Kenari
- Di Pinggiran
- Di Pulau
- Dia Dan Aku
- Di Renjis-renjis Di Pilis
- Di Telan Pahit Di Buang Sayang
- Do Re Mi
- Duka Berganti Suka
- Dunia Hanya Pinjaman
- Dunia Ini Hanya Palsu
[sunting] E
- Embun Menitik
- Engkau Laksana Bulan
- Entah Di Mana
[sunting] G
- Gadis Dan Terona
- Gambus Jodoh
- Gara Asmara
- Gelang Suasa
- Gelora
- Gelora Asmara
- Gelora Jiwa
- Gerimis
- Getaran Jiwa
- Gitar Berbunyi
- Gunung Payong
[sunting] H
- Hamidah
- Hancur Badan Kandung Tanah
- Hanya Angan Angan
- Hanya Dikau
- Harapan Bonda
- Harapan Jiwa
- Hari Feista
- Hati Gelisah
- Hati Muda
- Hidup Berdua
- Hidup Melarat
- Hilang Terang Timbul Gelap
- Hoi Hoi Yahoi
- Hore-hore
- Hujan Di Tengah Hari
[sunting] I
- Ibu
- Ilham Tiba
- Impian Kalbu
- Inang Baru
- Indahnya Sang Suria
- Ingin Tahu
- Inikah Suratan Hidup
- Intan Menjadi Kacha
- Irama Lagu
- Istana Chinta
- Isteri Yang Di Rindu
- Itulah Sayang
[sunting] J
- Jangan Adek Angan Angan
- Jangan Chemburu
- Jangan Masam Muka
- Jangan Tinggal Daku
- Jari-jariku Sakit Semua
- Jasa Perwira
- Jeritan Batinku
- Jikalau Abang Merindu
- Jikalau Ku Tahu
- Jodoh Ta' Ke Mana
- Joget Istana
- Joget Malaysia
- Joget Pong Ketipang Pong
- Joget Pura Chendana
- Joget Si Pinang Muda
- Joget Tari Lenggang
- Juwita
- Juwitaku Sayang
[sunting] K
- Kachang Goreng
- Kalau Kacha Menjadi Intan
- Kampung Nelayan
- Kasihnya Ibu
- Kata Dari Kalbu
- Kau Turun Dari Kayangan
- Kejamnya Manusia
- Kelasi
- Kelohanku
- Kelohan Saloma
- Keluarga 69
- Kembara
- Kenangan Abadi
- Kenek Kenek Udang
- Kerana Budi
- Keronchong Kuala Lumpur
- Ketipang Payong
- Kesah Rumah Tangga
- Kesah Mahjong
- Kita Berdayung
- Kolam Mandi
- Ku Jejak Bekas Kakimu
- Ku Kehilangan Kanda
- Ku Kejar Bayangan
- Ku Rela Ampun
- Ku Rindu Padamu
- Kumbang Dan Rama-rama
- Kumbang Dengan Bunga
- Kwek Mambo
[sunting] L
- Lagu Anak Rantau
- Lama Aku Merana
- Lagu Lanang Tunang Tak Jadi
- Larut Malam
- Lenggang Kangkong Baru
[sunting] M
- Maafkan Kami
- Mabok Kepayang
- Madahku
- Madu Tiga
- Makan Sireh Di Semerah Padi
- Malam Bulan Di Pagar Bintang
- Malam Ini Kita Berpisah
- Malam Ku Bermimpi
- Malam Minggu
- Malam Tak Bergema
- Malam Tak Berguna
- Manusia
- Manusia Miskin Kaya
- Mari Menari
- Mari Panching Ikan
- Masa Yang Bahagia
- Mastura
- Melodi Asmara
- Melaka
- Memikat Hati
- Menceceh Bujang Lapok
- Mengapa
- Mengapa Abang Merajok
- Mengapa Bintang Sembunyi
- Mengapa Dirindu
- Mengapa Derita
- Mengapa Membisu
- Mengapa Pilu Saja
- Mengapa Riang Ria
- Mengapa Tak Berkawan
- Mengapakah Laguku
- Merak Kayangan
- Merana
- Merayu Asmara
- Merayu Hati
- Merpati Dua Sejoli
- Mesra Ibu
- Mutiara Permai
[sunting] N
- Nak Dara Rindu
- Nasi Goreng
- Nasib
- Nasib Diriku
- Nasib Malang
- Nasib Si Miskin
- Nasibnya Manusia
- Nenek Nenek
- Nilai Bangsa
- Nujum Pa' Belalang
- Nyanyian Asmara
[sunting] O
- Obat
- Oh Bulan
- Oh Manisku
[sunting] P
- Pabila Malam Tiba
- Padang Kota
- Panah Asmara
- Panca Delima Hilang
- Pantai Gurauan
- Patah Tumbuh Hilang Berganti
- Pelangi Hati
- Penawar Hati
- Penghidupan Baru
- Permata Bonda
- Perwira
- Pesta Muda Mudi
- Pok Pok Bujang Lapok
- Pujaanku, Pujaanmu
- Pukul Tiga Pagi
- Puteri Bersiram
- Putus Harapan
- Putus Kaseh Di Semerah Padi
- Putus Sudah Kaseh Sayang
[sunting] Q
- Qadzaan Tuhan
[sunting] R
- Raga Musnah
- Rambang Petang
- Rantai Terlepas
- Rantau Selamat
- Resam Dunia (Resam Rindu)
- Rela Hamba Rela
- Rindu Asmara
- Rindu Hatiku Rindu
- Rindu Hatiku Tidak Terkira
- Rintihan Di Jiwaku
- Rukun Islam
[sunting] S
- Saat Yang Bahagia
- Sabar
- Sabaruddin Tukang Kasut
- Saling Kaseh
- Sam Pek Eng Tai
- Sampah Hanyut Terapong
- Sang Rang Bulan
- Sapu Tangan Tanda Kaseh
- Satay
- Saya Suka Berkawan (Gelora Chinta)
- Sayu Pilu Kalbu Merana
- Sejoli
- Sedangkan Lidah Lagi Tergigit
- Sejak Ku Bertemu Pada Mu
- Sekapur Sireh Seulas Pinang
- Seksa
- Sekuntum Mawar
- Selamat Berbahagia Wahai Kekaseh
- Selamat Berjumpa Lagi
- Selamat Hari Raya
- Selamat Panjang Umur
- Selamat Pengantin Baru
- Semarak Hati
- Semenjak Mata Bertentang
- Semerah Padi
- Senandung Kaseh
- Senandung Malam
- Senjakala
- Senyap Dan Sunyi
- Sepanjang Riwayatku
- Seri Bulan
- Seri Bunian
- Seribu Satu Malam
- Sesudah Suboh
- Si Burung Pungok
- Siapa Kanda
- Sikit Kasi Banyak Minta
- Simpulan Kaseh
- Sindir Oh Sindir
- Sua Sue Kemuning
- Suara Takbir
- Sukma Rindu
- Sungguh Malangnya Nasibku
- Sunyi Dan Senyap
- Surat Chinta
- Suria
[sunting] T
- Tak Guna
- Tak Puas Mata Memandang
- Tak Sabar Menanti
- Tak Seindah Bunga
- Taman Asmara
- Taman Firdausi
- Taman Puspawarna
- Tangkap Ikan
- Tari Panglima
- Tari Silat Melayu
- Tari Tualang Tiga
- Tasek Madu
- Telaga Hati
- Temukanlah
- Terbang Burung Terbang
- Terbuku Di Kalbu
- Terima Kaseh Banyak-banyak
- Teruskan Lah
- Tiada Kata Sechantek Bahasa
- Tidurku Di Rumput Yang Basah
- Tidurlah Pemaisuri
- Tidurlah Wahai Sayang
- Tiga Abdul
- Tiga Sahabat
- Timang Timang Anak
- Ting Tara Tilala
- Tinggal Impian
- Tiru Macham Saya
- Tolong Kami
- Tudung Periuk
- Tunggu Sekejap
- Twist Malaysia
[sunting] U
- Ubat
- Uda Dan Dara
- Udara Nyaman
[sunting] Y
- Ya Habibi Ali Baba
- Yang Mana Satu Idaman Kalbu
[sunting] Z
- Zapin Budaya
- Zapin Malaysia
- Zuraidah
|
Pengalaman
P. Ramlee atau Teuku Zakaria bin Teuku Nyak Puteh dilahirkan di Pualu Pinang pada 22 Mac 1929. Ayah beliau, Teuku Nyak Puteh berasal dari Aceh, Indonesia, manakala ibu beliau, Cik Mah berasal Kedah. P. Ramlee menerima pendidikan awal di Sekolah Melayu, Kampung Jawa, kemudian meneruskan persekolahan beliau di Sekolah Francis Light dan di Sekolah Penang Free. P. Ramlee banyak memberikan tumpuan pada muzik daripada buku pelajaran P. Ramlee tidak kisah lemah dalam pelajaran asalkan beliau bebas bermain muzik dan menyanyi.
Sewaktu pendudukan Jepun di Malaya, P. Ramlee memasuki Kolej Tentera Laut Jepun (Kaigun). P. Ramlee terpengaruh dengan disiplin tentera Jepun yang tinggi dan semangat cintakan bangsa dan negara mereka yang kuat. Di kolej itulah Ramlee belajar bahasa Jepun. Bakat besar P. Ramlee dalam bidang seni suara dikesan oleh seorang pengarah India, iaitu B. S. Rajhans yang ketika itu menyaksikan persembahan pentas di Bukit Mertajam, Pulau Pinang.Dalam persembahan tersebut, P. Ramlee menyanyikan lagu, Azizah hasil ciptaan beliau sendiri.
Pengarah B. S. Rajhans yang mewakili Malay Film Productions (MFP) menawarkan pekerjaan di MFP kepada P. Ramlee. P. Ramlee menerima tawaran tersebut kerana mengangapnya sebagai peluang keemasan yang mungkin hanya datang sekali dalam hidup beliau. P. Ramlee bersama-sama seorang teman beliau, Sukardi meninggalkan Pulau Pinang menuju ke Singapura dengan kereta api pada 28 Ogos 1948, iaitu pada Hari Raya Aidilfitri. P. Ramlee terus bekerja di MFP sementara teman beliau, Sukardi pulang ke Pulau Pinang setelah seminggu bekerja di studio filem tersebut.
P. Ramlee tidak pernah menolak tugas yang diberikan walaupun disuruh membuat pelbagai kerja, umpamanya menolak kamera, menjadi clipper boy menjadi pelakon tambahan dan penyanyi P. Ramlee sentiasa senang dan riang dengan segala tugas yang berkaitan dengan filem dan muzik. Pertama kali wajah P. Ramlee muncul di layar perak adalah filem Chinta pada tahun 1948. P. Ramlee kemudiannya tampil dalam beberapa buah filem lagi sebagai pelakon pembantu, yang menyerlahkan nama beliau disebabkan oleh kekuatan vokal dalam nyanyian beliau.
Pengarah L. Krishnan yangn baharu bertugas dengan MFP menaikkan kedudukan P. Ramlee hero dalam filem, Bakti pada tahun 1950. Ternyata percubaan tersebut berjaya. P. Ramlee diterima baik oleh peminat filem Melayu ketika itu. Mereka memberikan sokongan kepada hero baharu itu yang boleh menyanyidengan suara yang merdu. P. Ramlee mendapat sokongan yang kuat daripada para peminat beliau yang semakin ramai. Setiap filem lakonan P. Ramlee mencatat rekod pecah panggung yang mengaut keuntungan besar kepada syarikat pengeluar filem yang memayungi beliau.
Pengarah filem dari India di MFP berebut-rebut mengambil P. Ramlee berlakon. Malah, ada pengarah filem seperti B. N. Rao yang sanggup menagguhkan penggambaran filem baharu beliau semata-mata menunggu P. Ramlee selesai berlakon dalam filem arahan pengarah lain, S. Ramanathan. Hal ini demikian kerana lakonan P. Ramlee dijamin mendapat sambutan hangat daripada orang ramai. Pada kemuncak populariti beliau sebagai pelakon, penyanyi dan pencipta lagu, P. Ramlee dilantik sebagai pengarah filem.
P. Ramlee merupakan anak Melayu kedua begelar pengarah selepas Haji Mahadi. Haji Mahadi gagal mengarah filem, Permata di Perlimbahan pada tahun 1952. Pada tahun 1955, P. Ramlee mengarah filem beliau yang pertama, Penarek Becha. Beliau turut berlakon dalam filem tersebut bersama-sama Saadiah, Salleh Kamil, Udo Omar, Saamah, dan beberapa orang pelakon lain. Penarek Becha bukan sahaja berjaya dari segi mutunya, malah mengaut keuntungan besar dengan pencapaian pecah panggung.
P. Ramlee memperlihatkan kehebatan beliau yang sukar ditandingi oleh pengarah lain, termasuklah pengarah dari India yang pernah memberikan tunjuk ajar kepada beliau. Kehebatan P. Ramlee dalam bidang pengarahan terselah melalui filem kedua beliau, Semerah Padi. Malah, ada pihak yang berpendapat bahawa Semerah Padi merupakan mahakarya P. Ramlee. Setelah mengarah filem yang bercorak drama barat, P. Ramlee membuat kejutan dengan filem yang bercorak komedi. Garapan filem komedi beliau seperti siri Bujan Lapok, Musang Berjanggut, Nujum Pak Belalang, Labu Labi, dan lain bukan sahaja lucu, malah pengisian ceritanya sangat menarik kerana sarat dengan nilai-nilai kemasyarakatan, sindiran, dan kritikan sosial.
Semasa bertugas di MFP, P. Ramlee banyak menempa kejayaan peribadi sama ada melalui bidang lakonan ataupun bidang pengarahan filem. P. Ramlee memenangi banyak anugerah di Festival Filem Asia. Misalnya, anugerah untuk penciptaan Lagu Terbaik melalui filem, Hang Tuah pada tahun 1956, Pelakon Lelaki Terbaik melalui filem, Anakku Sazali pada tahun 1957, Fotografi Hitam Putih Terbaik melalui filem, Sumpah Orang Minyak pada tahun 1958, Filem Komedi Terbaik melalui filem, Pendekar Bujang Lapok pada tahun 1959, Filem Komedi Terbaik melalui filem Nujum Pak Belalang pada tahun 1963, dan Filem Komedi Terbaik melalui filem, Madu Tiga pada tahun 1964. Setelah mengarah filem, Tiga Abdul pada tahun 1964, P. Ramlee berhenti dari MFP untuk berkhidmat di Studio Merdeka, Hulu Kelang, Selangor. Filem pertama arahan P. Ramlee di studio itu ialah Si Tora Harimau Jadian yang diterbitkan pada tahun 1964.
Walau bagaimanapun, bintang P. Ramlee di Studio Merdeka tidak secemerlang di MFP. Sambutan terhadap filem-filem arahan merosot disebabkan oleh filem Melayu tidak mendapat tempat lagi di hati penonton tempatan yang bertukar selera kepada filem asing seperti filem Indonesia dan Hindustan.. P. Ramlee pernah terlibat dengan Jins Shamsudin dalam penubuhan PERFIMA tetapi akhirnya beliau menarik diri. Bersama-sama Datuk H. M. Shah, P. Ramlee menubuhkan pula Syarikat Rumpun Melayu. Malangnya, syarikat tersebut tidak sempat beroperasi kerana P. Ramlee lebih dahulu dijempu Ilahi.
Pada 29 Mei 1973, seluruh negara dikejutkan dengan berita kematian P. Ramlee. Daripada rakyat biasa hinggalah kepada pemimpin negara, semuanya terkejut dengan berita sedih tersebut. P. Ramlee meninggal dunia di Kuala Lumpur akibat serangan jantung. Jenazah beliau dikebumikan di Tanah Perkuburan Ampang, Kuala Lumpur. Semasa hayat beliau, P. Ramlee pernah mendirikan rumah tangga sebanyak tiga kali. Pertama, dengan Junaidah pada tahun 1953, kedua, dengan Noorizan pada tahun 1955 hingga tahun 1964, dan ketiga dengan Salmah Ismail (Saloma) pada tahun 1962.
Perkahwinan beliau dengan Saloma, kekal hingga ke akhir hayat. P. Ramlee dianugerahi Darjah Ahli Mangku Negara (AMN) oleh Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong ke-3 pada 3 Jun 1964. Sebagai mengenang dan menyanjung jasa dan sumbangan beliau yang amat besar dalam dunia seni dan perfileman, beberapa orang penulis dan penggiat seni tersohor memberikan penghormatan mereka lewat karya seni.
Antaranya termasuklah penyair terkemuka, Kemala (kini, Datuk) menulis puisi yang berjudul,Rakwin. Sasterawan Negara Datuk A. Samad Said juga menghasilkan puisi yang Bermuda, Lagu Bunga 11 yang dimuatkan dalam antologi, Balada Hilang Peta yang diterbitkan pada tahun 1990; penggubah lagu, Fauzi Marzuki mencipta sebuah lagu yang berjudul, Lagenda dengan lirik ditulis oleh Habsah Hassan. Lagu Lagenda dirakamkan ke album oleh Sheila Majid. Pada tahun 1990, Allahyarham P. Ramlee dianugerahi Darjah Panglima Setia Mahkota oleh Yang di-Pertuan Agong yang membawa gelaran, Tan Sri.
Lakonan
krew Filem
:Teuku Zakaria bin Teuku Nyak Puteh (31)
P. RAMLEE THE MUSICAL
Kategori | : | Teater |
Tarikh | : | 28 Mei 08 - 14 Jun 08 |
Masa | : | 3.00 PETANG, 8.30 MALAM |
Atas permintaan ramai, P.Ramlee The Musical kembali dipentaskan. Sebuah muzikal yang akan mengangkat kisah kehidupan Seniman Agung P. Ramlee. Zaman awalnya di Pulau Pinang, sehingga membawa ke zaman gemilangnya di Jalan Ampas. Muzikal ini akan menampilkan suka duka, pahit maung, dan tawa ria P. Ramlee sebagai seniman yang sentiasa segar di hati peminatnya.
Tan Sri P.Ramlee talah mengabadikan hayatnya berkecimpung di dalam dunia seni semenjak belasan tahun lagi. Bermula di Pulau pinang, beliau menerusi lagu ciptaannya “Azizah”, telah membuka mata B.S Rajhan dan Shaw Brothersuntuk menawarkannya menjadi artis rakaman suara (Playback Singer) di Studio Jalan Ampas, Singapura. Penghijrahan beliau kesana telah membuka lembaran hadup baru bagi beliau untuk menceburi bidang perfileman secara langsung. Perjalanan kerjaya beliau di Singapura telah meletakkan beliau sebagai seorang seniman sserba boleh; menyanyi, mencipta lagu, menulis lirik, lakonan, penilisan skrip dan pengarah filem dan tererusnya dianggap sebagai penghibur dan seniman yang teragung di rantau ini. Perjalanan beliau juga telah melalui pelbagai perjalanan yang bersimpang dan berliku di dalam menempuh era peralihan pada pertengahan tahun 60-an yang bermla di Singapura dan berakhir dengan era kejatuhan pada awal 70-an di Kuala Lumpur.
Seluruh perjalanan kerjaya beliau, bermula di Pulau Pinang ke Singapura dan kemudian ke Kuala Lumpur, telah dikongsi oleh 3 orang wanita yang pernah menjadi pasangan hidupnya. Junaidah isteri pertama, Norizan isteri kedua dan Saloma yang meriba kematiannya. Dan kesemua mereka akan tersingkap penceritaan nostalgia tentang seorang Seniman Agung bernama P.Ramlee yang juga bernama “Remy”. Akan kematiannya telah mendukakan ramai manusia, termasuklah seorang manusia bernama “Azizah” yang dahulunya misteri tidak dikenalpasti oleh semua.
Saloma Bikin Aimi Patah Hati
Wartawan veteran Aimi Jarr ketika dihubungi bercerita: "Saloma pernah berkata kepada ibunya yang dia akan berkahwin dengan P Ramlee satu hari nanti. Nyata impiannya itu sudah dimakbulkan Tuhan pada 1961 selepas beberapa tahun menyimpan perasaan." Aimi Jarr yang menjadi penulis majalah Gelanggang Filem berkata, ketika P Ramlee berlakon filem Aloha pada 1953, setiap pagi dia akan lalu di depan rumah Saloma dan Saloma pula mengintai dari tingkap rumah. Memandangkan dalam filem itu, P Ramlee memegang watak Benjo, sejak itu Saloma memanggil P Ramlee dengan nama Benjo.
"Saya memang rapat dengan Saloma ketika itu dan dia selalu singgah rumah saya selepas pulang menyanyi. Kami akan berbual-bual dan ada masanya temankan dia makan. Saloma selalu bercerita mengenai perasaannya terhadap P Ramlee. "Ketika P Ramlee berkahwin dengan Norizan, saya yang temankan Saloma pergi rumah P Ramlee. Dapat tengok bumbung rumah pun cukup. Suatu hari, Saloma datang jumpa saya jam 4 pagi dengan pakaian baju kurung putih. Katanya, esok dia akan kahwin dengan P Ramlee," katanya.
Berita disampaikan Saloma itu nyata menyentap perasaan Aimi kerana dia turut menaruh hati kepada penyanyi yang memiliki suara lemak merdu itu. Malah, Aimi pernah mengajak Saloma berkahwin tetapi kata Saloma, kalau berkahwin apakah dia mampu belikan kasutnya berharga RM400 kepadanya? Lalu Saloma berkata, biar mereka berkawan saja. "Walaupun Saloma menolak cinta saya, tapi saya tetap sukakan Saloma. Saya jatuh cinta dengan Saloma kerana orangnya cantik dan ada nama. Malah, sifat manja dan layanannya setiap kali keluar dengannya seperti memberi harapan. Bagaimanapun, apabila Saloma cakap dia mahu berkahwin dengan P Ramlee, saya menangis.
"Pada hari pernikahannya pada 31 Oktober, saya tidak datang tapi saya tahu majlisnya diadakan di rumah kawan baik mereka, Musalmah dan hanya dihadiri beberapa kawan rapat seperti S Sudarmaji, Kassim Masdor dan Yusof B. "Selepas itu, enam bulan saya tidak bercakap dengan Saloma. P Ramlee pun tahu perkara itu. Akhirnya pada 25 Julai 1962, saya terima kiriman bunga daripada Saloma dan P Ramlee sempena hari jadi saya. Sejak itu, barulah saya dapat terima hakikat Saloma sudah jadi milik P Ramlee. "Memang ramai yang jatuh hati dengan Saloma. Bintang veteran Hindi, Shammi Kapoor pun pernah jatuh hati dengan Saloma ketika melawat Singapura. Begitu juga Mat Salleh berjawatan eksekutif. Saloma juga pernah rapat dengan Mustapha Maarof dan hampir nak berkahwin tapi tak jadi. Mungkin tiada jodoh," katanya.
Sebelum berkahwin dengan P Ramlee, Saloma atau nama sebenar, Salmah Ismail, lebih dulu bertemu jodoh dengan AR Tompel pada 1952 tetapi sekejap saja dan mereka bercerai selepas mendapat anak lelaki, Armali Aman Ramlie. Saloma kemudian berkahwin dengan Kaswan Yusak pada 1957 dan hanya bertahan setahun saja. Aimi atau nama sebenar, Omar Puteh mendedahkan namanya diberi P Ramlee kerana tidak mahu dia menggunakan nama Puteh. Katanya, nama itu sama dengan bapanya, Teuku Nyak Puteh. Aimi bertemu jodoh dengan Noriah Ishak pada 1966 dan kekal sehingga hari ini dengan tiga anak - Norimy, 43; Norlisda, 38, dan Rommy, 32. Sementara itu, Datuk Aziz Sattar mengenali Saloma sejak kecil kerana ayah mereka, Sattar Syawal dan Ismail Osman, berkawan rapat. Aziz mempunyai cerita menarik mengenai Saloma. Mereka juga tinggal di kuarters kerana ayah mereka sama-sama menjadi pemandu.
Katanya, ketika Saloma berusia 16 tahun, dia pernah bertunang dengan kawan baiknya, Muhammad Udi tetapi putus dua tahun selepas itu apabila Saloma berjinak-jinak menyanyi dengan kumpulan Kasma Booty. "Ketika itulah dia kenal Tompel. Apabila kawan saya dapat tahu Saloma rapat dengan Tompel, dia memutuskan pertunangan itu. Kemudian Saloma berkahwin dengan Tompel yang sudah ada isteri, Putih Suriati (ibu AR Badul) tapi perkahwinan mereka tidak kekal lama, sekitar dua tahun saja selepas mendapat seorang anak.
"Selepas bercerai, Saloma menyanyi di kelab malam. Ketika itu, seorang pelakon, Fatimah Onn berkahwin dengan adik kawan saya, Kaswan tapi hanya sekejap, mereka bercerai. Selepas itu Kaswan berkahwin pula dengan Saloma dan mereka bercerai selepas setahun. "Apabila kembali bujang, setiap petang Saloma datang ke studio melihat Panca Sitara menyanyi. Ketika itu, Normadiah penyanyi wanita utamanya. Apabila Normadiah dan Aziz Jaafar tarik diri, P Ramlee lantik Saloma dan Ahmad Daud masuk Panca Sitara.
"Saya pernah duduk dengan P Ramlee dan ketika itu Saloma lalu, P Ramlee cakap tidak suka tengok Saloma. Saya sendiri tidak tahu hatinya ketika itu tetapi mulutnya mengatakan benci Saloma. "Suatu hari berlaku satu insiden di Boon Teck Road, arwah Norizan datang menempeleng pipi Mariani kerana mereka bergaduh! Apabila Saloma tahu perkara itu, sebagai adik sudah tentu dia marah.
"Ketika hendak memulakan penggambaran Seniman Bujang Lapok, saya menyangka Siti Hawa Majid (pembaca berita RTM) akan dipilih berlakon. Saya sendiri yang membawanya menghadiri uji bakat dan dia lulus. Bagaimanapun, ketika sesi baca skrip, Saloma yang datang dan ini mengejutkan saya. Saya terkejut buat apa pula Saloma datang, rupa-rupanya, P Ramlee dah ambil Saloma berlakon! "Ketika penggambaran filem itu, saya dapat tahu Norizan selalu datang mengendap waktu malam. Selesai penggambaran filem itu, saya dapat berita P Ramlee bercerai dengan Norizan. "Satu hari Kassim Masdor beritahu saya, P Ramlee berada di rumah Musalmah. Ketika itulah P Ramlee minta carikan kadi kerana mahu nikah dengan Saloma malam itu juga!" cerita Aziz lagi.
Aziz bagaimanapun menafikan Saloma punca perceraian P Ramlee dengan Norizan kerana hubungan mereka mula akrab selepas P Ramlee bercerai. Aziz juga tidak berani mengatakan Saloma sudah lama menyimpan perasaan pada P Ramlee. "P Ramlee dan Norizan bercerai kerana sebab lain tetapi saya tidak boleh ceritakan. Ia terlalu peribadi tapi bukan Saloma puncanya. Saya juga tidak berani mengatakan Saloma sudah lama menyimpan perasaan pada P Ramlee kerana saya tidak nampak dengan mata sendiri. Cuma apa yang saya tahu, P Ramlee pernah cakap yang dia tidak suka Saloma. "Walaupun berkawan baik dengan P Ramlee, saya tak pernah bertanya perkara peribadi," katanya mengakhiri cerita.
SALOMA
|
Pengalaman
Mula menyanyi pada usia tujuh tahun dan menjadi penyanyi profesional pada usia belasan tahun. Awalnya mengasah bakat bersama Orkes Fajar Murni pimpinan Yusof Osman. Lagu Pandang Kasih ciptaan Rahmat Ali membawa tuah kejayaan awal sebagai penyanyi. Pernah menyertai Panca Sitara pada 1960-an.
Lagu popular, antaranya Mengapa Di Rindu, Kain Songket, Bunga Tanjung, Gelora, Hilang Terang Timbul Gelap, Perwira, Dalam Tiru Macam Saya, Inang Baru, Bila Larut Malam, Joget Malaysia, Lagu Anak Rantau, Bila Hati Telah Retak. Filem lakonan antaranya, Seniman Bujang Lapok, Ragam P Ramlee, Bila Hati Telah Retak (bintang undangan). Saloma menghembuskan nafas terakhir pada 25 April 1983 di Hospital Assunta, Petaling Jaya kerana menghidap demam kuning.
Lakonan
Glam Pentas: Pengisahan Hidup P.Ramlee
Lewat ini P.Ramlee menjadi subjek budaya popular dan wacana politik apabila saluran berprestij History Channel menyiarkan dokumentari biografinya. Glam ke Pesona Pictures untuk menemui pengarahnya Datin Paduka Shuhaimi Baba.
Jikalau di dalam hartanah, yang penting adalah lokasi, lokasi dan lokasi. Di dalam dokumentari pula adalah subjek, subjek dan subjek. Diulang tiga kali kerana wujud kerelevanannya. Lebih kurang 12 tahun lalu Datin Paduka Shuhaimi Baba telah mengumpul data untuk menghasilkan sebuah filem biografi berkisarkan seniman agung Tan Sri Datuk Amar Dr. P. Ramlee.
Pendokumenan ikon sinema tempatan yang aktif sekitar 1950-an hingga 1960-an itu menggesa pasukan penyelidik dan pembangunannya menemu ramah seniwati serta seniman yang berada bersama-sama dengan P. Ramlee pada waktu itu. Mereka ini terdiri daripada golongan warga emas. “Old is gold, yang lama itu emas,” kata Shuhaimi.
Pada waktu itu Dato’ Ahmad Daud dan Datin Saadiah sudah tidak sihat dan sebelum mereka kembali ke rahmatullah, dia telah mendokumenkan temu bual bersama mereka sebagai bahan penyelidikan untuk filemnya. Sungguhpun dana yang diraih tidak mencukupi untuk menghasilkan filem pada waktu terdekat ini, tetapi tender yang dibuka oleh History Channel menepati kandungan maklumat di arkib rumah produksinya.
Warga Malaysia tanpa mengira latar belakang terpaku di hadapan televisyen menonton riwayat hidup ikon sinema tempatan ini
Usaha produksinya mengumpul dan memfilemkan dokumentari selama lima jam dipotong untuk kesesuaian kapasiti masa siaran 90 minit. Buat pertama kali, ikon sinema tempatan kita diberi ruang di saluran History dan BIO menerusi Astro. Usaha ini turut membangkitkan lagi kesedaran sivik masyarakat kita merangkul ilmu sejarah.
Resipi dokumentari yang hebat, kata Shuhaimi ialah dedikasi terhadap penyelidikan. “Bergantung kepada subjeknya, bagi P. Ramlee, di samping bahan yang telah dikumpulkannya, pihak penyelidikan dan pembangunan (R&D) meluangkan masa selama enam bulan hanya untuk kerja-kerja penyelidikan sahaja.
Bahan-bahan itu distrukturkan mengikut format wayang tiga babak, bermula dengan babak pengenalan, disusuli konflik pada babak kedua sebelum diakhiri penutup pada babak ketiga. Yang penting adalah untuk mengekalkan momentumnya supaya penonton tidak hilang minat untuk terus menonton,” kata Shuhaimi. Tambahnya, “Ini tidak menjadi masalah, kerana bahan yang kami kumpul semuanya segar dan cara penyampaian kami baru.”
Bagaimanapun katanya banyak yang tidak ditunjukkan di dalam dokumentari itu. “Kami terpaksa mengesyorkan kepada penerbit eksekutif informasi yang penting dan bersifat sensasi tetapi tidak boleh disiarkan kerana ia sensitif.” Pun begitu, dengan kos RM430,000, Pesona Pictures berjaya menghidupkan semula kisah kehidupan P. Ramlee.
Tiada gambaran kembali (reenactment) boleh dilakukan dan temu ramah subjek yang masih hidup haruslah dipentaskan
Kata Shuhaimi, History Channel memberi mereka rangka tindakan khas yang berfungsi sebagai format untuk dipatuhi supaya ia mencapai kualiti yang diinginkan.
“Ini adalah kesempatan untuk kami belajar cara mereka membuat dokumentari bernilai antarabangsa.” Perbelanjaan telah diagihkan untuk membeli beberapa klip filem lakonan P. Ramlee daripada Shaw Brothers Pte. Ltd. yang anggaran kosnya bernilai RM7,000 bagi setiap satu klip dua minit.
Ada juga klip-klip dari arkib RTM yang terpaksa dihantar untuk kerja baik pulih dan pembersihan, ini juga melibatkan kos. Tambahan pula, untuk membuat penggambaran di Jalan Ampas, Singapura, terpaksa membayar sejumlah bayaran kepada Kerajaan Singapura bagi mendapat permit kebenaran.
Pembelian klip-klip dan penggambaran ini perlu untuk menghidupkan lagi dokumentari kerana syarat yang diletakkan oleh History Channel ialah, tiada gambaran kembali (reenactment) boleh dilakukan dan temu ramah subjek yang masih hidup haruslah dipentaskan. Ini bermaksud ia diberi perincian dan keutamaan dari segi set, prop dan lain-lain kerja kreatif.
Shuhaimi bersyukur kerana tiada masalah rumit berlaku sepanjang penggambaran, cuma sukar bagi mereka untuk kekal objektif. Masing-masing di dalam pasukan produksi meminati P. Ramlee dan ini penting untuk menjayakan subjek. Masing-masing mempunyai babad-babad sentimental yang menjadi kegemaran, jadi hanya yang relevan dipilih.
Banyak kali penerbit eksekutif perlu mengingatkan mereka supaya kekal objektif, jangan terbawa-bawa sangat sentimen sebagai peminat.Ini kerana mereka terdedah kepada maklumat yang tidak ditapis dan membuatkan mereka berasa penuh emosi, marah dan sedih.
Jikalau boleh, semuanya ingin diceritakan kepada penonton, namun masa siaran adalah terhad. Shuhaimi juga menonton beberapa dokumentari biografi pelakon Hollywood yang antaranya ialah kisah Katherine Hepburn sebelum produksi dimulakan.
Sungguhpun Shuhaimi tidak memberikan jawapan apabila diajukan soalan “Filem lakonan P. Ramlee yang manakah menjadi kegemaran?,” namun daripada lenggok ceritanya, dia berulang-kali menyebut “Ibu Mertuaku” meninggalkan kami dengan gambaran bahawa filem itu terkesan di hatinya. Lagi yang menarik ialah lagu-lagu P. Ramlee.
Jikalau kita masukkan semua kandungan yang kritikal dan berbibitkan kekecewaan, ramai penonton akan sayu dan menangis.
Ujar Shuhaimi, “Sebagai Pengarah Filem, P. Ramlee harus mengetuai krew-krew produksinya dan dia telah berjaya memberi mereka inspirasi untuk bekerja melalui lagu-lagunya.” Terlampau banyak yang dilakukan oleh P. Ramlee dan sumbangannya cukup lumayan.
“Jikalau kita masukkan semua kandungan yang kritikal dan berbibitkan kekecewaan, ramai penonton akan sayu dan menangis.” Dokumentari ini turut bersifat peribadi kerana Shuhaimi pernah berjumpa dengan anak P. Ramlee yakni Nasir Ramlee (kini Allahyarham) dan dia sendiri berkata “Macam mana you nak buat cerita Daddy I?” dan memberitahu akan sedikit syarat-syarat yang perlu Shuhaimi hormati agar tidak menimbulkan isu dan mengaibkan sesiapa.
Antara cerita yang tidak sempat dimasukkan di dalam dokumentari ialah kehidupan P. Ramlee sewaktu penghujung kematiannya. Dia sebenarnya berniat untuk menghasilkan filem warna pertamanya yang bersifat kerohanian bertajuk “Hidayat” dan lagu “Air Mata di Kuala Lumpur” sebenarnya bukanlah lagu terakhir nyanyiannya tetapi lagu terakhir ciptaannya.
Hanya setelah kematiannya, Puan Seri Saloma telah menyanyikan lagu itu. Lagi cerita lucu yang tidak sempat disiarkan ialah kisah P. Ramlee dan Dato’ Aziz Satar, di mana mereka ingin pergi menari di kelab kabaret pada suatu masa dahulu.
Tugas Aziz Satar ialah untuk mencari kereta dan mengisi petrol manakala P. Ramlee pula harus belanjanya minum. Apabila Aziz Satar pulang membawa kereta, P. Ramlee pula mengatakan yang dia tidak ada duit, kesemua duitnya telah diberikan kepada peminta sedekah.
Cerita ini telah dikongsi oleh Aziz Satar dan dia begitu kecewa pada malam itu kerana mereka tidak berkesempatan pergi berjoget.
Moralnya di sini, P. Ramlee adalah seorang yang pemurah. Lantas Shuhaimi menyoal, “Jadi kenapa pada saat penghujung nyawanya, dia hidup di dalam kepapaan? Jikalau kita prihatin, penonton harus lakukan sesuatu akan isu hak harta intelektual agar pisang tidak berbuah dua kali dan sejarah tidak berulang kembali.”
Rumah nostalgia P. RamleeAMMAR JAZLAN MAD LELA RUMAH P. Ramlee ini mengenang jasa dan pengorbanan P. Ramlee dalam dunia seni tempatan. SIAPA yang tidak mengenali Tan Sri P. Ramlee? Biarpun sudah 38 tahun seniman agung itu pergi meninggalkan kita, namanya masih tetap terpahat di hati dan sanubari setiap masyarakat. Sehingga kini, karyanya masih hidup dan tidak pernah ditelan zaman. Beberapa filemnya yang terus disiarkan di kaca televisyen seperti Nujum Pak Belalang, Bujang Lapok, Labu Labi masih mampu membuatkan peminat-peminatnya ketawa. Begitu juga lagu-lagunya seperti Getaran Jiwa, Jangan Tinggal Daku dan Di Manakan Ku Cari Ganti yang masih kedengaran merdu. P. Ramlee atau nama sebenarnya Teuku Zakaria Teuku Nyak Puteh membina nama sebagai insan seni yang serba boleh. Dialah pelakon, dia juga penyanyi, pelawak, komposer serta pengarah filem. Bermula dengan filem Chinta dan Laksamana Do Re Mi menutup tirai seninya, kehebatan beliau terus diakui malah mendapat pengiktirafan di pesta-pesta filem antarabangsa. Tidak hairanlah, berita pemergiannya menghadap Ilahi pada 29 Mei 1973 begitu mengejutkan peminat-peminatnya. Pemergiannya diibaratkan satu kehilangan besar dalam industri hiburan negara dan terus dikenang sehingga kini. Menghargai jasa Justeru, tidak hairanlah pelbagai usaha dilakukan untuk mengenang jasa dan sumbangan P. Ramlee kepada warisan seni bangsa dan negara bagi tatapan generasi akan datang. RUANG dapur yang serba sederhana ini menyuntik rasa rendah diri dan insaf dalam diri pengunjung. Paling ketara adalah usaha pemuliharaan rumah kelahiran seniman agung itu yang terletak di Jalan P. Ramlee (dulu dikenali sebagai Counter Hall Road), Pulau Pinang. Rumah itu pada asalnya dibina pada tahun 1926 oleh bapa beliau, Teuku Nyak Puteh Teuku Karim bersama bapa saudaranya, Rejab Hussain. Ia kemudian dibaik pulih oleh bapa saudaranya pada zaman pendudukan Jepun dan sekali lagi pada 1948. Di rumah itulah P. Ramlee membesar dan mengharungi zaman kanak-kanak serta alam persekolahan sebelum beliau berhijrah ke Singapura dan Kuala Lumpur untuk mengorak langkah lebih jauh dalam bidang seni. Menyedari nilai sejarah yang ada, Arkib Negara Malaysia telah mengambil alih dan menjadikan rumah itu sebagai muzium yang menjadi salah satu tarikan pengunjung di negeri Pulau Mutiara itu. Bagi tujuan itu, pihak Arkib telah melakukan kerja baik pulih bermula pada tahun 1991. Bentuk asalnya masih dikekalkan termasuk perincian pelbagai ukiran kayu yang menghiasi setiap sudut rumah itu. Pada 31 Disember 1991, ia telah dibuka dengan rasminya oleh Menteri Kebudayaan, Kesenian dan Pelancongan Malaysia ketika itu, Datuk Sabbaruddin Chik. Tradisional Seperti rumah-rumah tradisional Melayu di Pulau Pinang, Rumah P. Ramlee mempunyai beberapa bahagian utama seperti bilik, ruang tamu, serambi serta dapur. BASIKAL tua di bawah rumah ini mengimbas semula banyak adegan filem-filem P. Ramlee. Melangkah ke ruang dalamnya, pengunjung pasti terpesona melihat perjalanan kehidupan yang pernah dilalui legenda perfileman Melayu itu satu ketika dahulu. Pelbagai koleksi peribadi P. Ramlee bermula dari zaman remaja sehinggalah kejayaan yang dicapai dalam bidang seni dipamerkan di ruang tersebut. Antara yang dipamerkan ialah poster-poster filem, buku muzik, poskad, serta pelbagai dokumen peribadi lain. Ketika menjengah ke ruang biliknya pula, pengunjung dapat melihat beberapa barangan peninggalan beliau dan keluarganya. Antaranya adalah katil, peti besi menyimpan pakaian dan koleksi pakaian kegemaran. Ruang dapur juga tidak terkecuali memiliki aura nostalgia. Ia mempamerkan peralatan memasak dan set-set alat hidangan yang pernah digunakan P. Ramlee sekeluarga. Sementara itu, di bahagian bawah rumah pula pengunjung boleh melihat model basikal kegemaran beliau. Kawasan sekitarnya juga sengaja dihiasi dengan pelbagai landskap asal yang sinonim dengan kehidupan legenda itu satu ketika dahulu. Ternyata, kunjungan ke Rumah P. Ramlee besar ertinya khususnya kepada peminat-peminat setia seniman agung itu. Biarpun hari-hari terakhir kehidupan yang dilalui hakikatnya lebih banyak duka berbanding suka, namun P. Ramlee ibarat manusia yang matinya diberi ‘peluang kedua’ dengan kehidupannya dikenang orang sepanjang masa. Memori P. Ramlee tidak akan mati sampai bila-bila kerana namanya akan tersemat di dalam ingatan masyarakat di negara ini. |
Rumah P Ramlee di Pulau Pinang
Dari sini, dah senang nak cari Rumah P. Ramlee, since sedara makcik tinggal kat area ni. Ada signboard besar tengah jalan.
Sampai je rumah P. Ramlee ni, terus park kat depan arkib dia. Rumah dia kat belakang tu je. Ni rumah kelahiran dia, kira masa dia kecik-kecik la.
Dah puas jalan keliling rumah, kitorang lalu bawah rumah. Kat bawah rumah tu ada dua benda peninggalan arwah. Beskal tua dengan sampan. Aku tatau la dia guna sampan tu waktu banjir ke apa. Hahaha! Dah tertulis dilarang sentuh, biasa la, rules are made to be broken bak kata omputih. Aku pasti ramai jugak yang sentuh handle beskal tu...
Dah agak surut orang kat atas rumah, baru kitorang naik. Baru sampai kat pintu, aku dengar pakcik jaga tu cakap "Encik, tak bleh amik gambar!" Mana nak sangka, encik tu adalah Hasrul, laki Skin! Hahahaha! Hasil ketidaksengajaannya itu, dapat gak la abadikan gambar dapur umah dengan bilik tido mak pak dia. Tapi P. Ramlee tido mana, jangan tanya aku. Sebab dalam rumah tu ada satu bilik tido jer. (Photo : Credit to Skin)
No comments:
Post a Comment