Monday 20 February 2012

P.RAMLEE

P. Ramlee
Oleh Neo, Perpetua bertulis pada 23-Mar-2009Lembaga Perpustakaan Negara Singapura
Comments on article: InfopediaTalk
P. Ramlee (lahir 22 Mac 1929, Pulau Pinang-d.29 Mei 1973) adalah kecemerlangan setanding penghibur quintessential Melayu-pelakon, pengarah, komposer dan penyanyi. Walaupun unschooled dalam muzik dan seni persembahan, Ramlee mencapai ketinggian satu legenda, dengan rekod kerja yang hebat telah bertindak dalam 65 filem dan sung 390 lagu. Berkait rapat dengan era kegemilangan filem Melayu, P. Ramlee adalah ikon dalam dunia seni Melayu di Malaysia, Singapura dan Indonesia.
Kehidupan awalP. Ramlee dilahirkan Teuku Zakaria bin Teuku Nyak Pute pada 22 Mac 1929 di rumah di Dewan Kaunter 40A neneknya di Pulau Pinang, Malaysia. Bapanya, Teuku Nyak Puteh, adalah seorang kelasi dari Lhokseumawe di Aceh, Indonesia. Keturunan Aceh Mulia kemudian menyebabkan Ramlee menikmati kemasyhuran besar di Indonesia. Ramlee juga mempunyai Saudara tiri lelaki, ditanggung ibunya, perkahwinan sebelumnya Che Mah Hussein.
Ramlee belajar di beberapa buah sekolah, iaitu Kampung Jawa Sekolah Melayu, Sekolah Inggeris Francis Light, Kaigun Gakko Sekolah Tentera Laut Jepun semasa Perang Dunia II, dan Penang Free School. Beliau merupakan ahli sukan yang aktif, mencapai kecemerlangan terutama dalam badminton, sepak takraw dan bola sepak.
KerjayaRamlee tidak menerima latihan formal dalam seni persembahan. Tetapi, beliau mempunyai kerjaya yang sangat mengagumkan, selepas berlakon dalam 65 filem dan mengarahkan 34 film.
Pada tahun 1945, Ramlee memasuki pertandingan nyanyian anjuran Radio Pulau Pinang Utara Malaya dan muncul 3. Beliau adalah naib juara dalam pertandingan yang sama diadakan pada tahun 1946, dan pemenang pada tahun 1947. Rehat besar Ramlee datang apabila pengarah filem Tamil, BS Rajhans, mengesan dia pada 1 Jun 1948 di festival kebudayaan di mana beliau menyanyikan komposisi sendiri, Azizah. Rajhans kemudiannya dijemput Ramlee untuk menjadi penyanyi back-up untuk Melayu Filem Productions (sebuah studio filem yang ditubuhkan oleh Shaw Brothers di Jalan Ampas, Singapura, pada tahun 1947). Kagum dengan Ramlee, Rajhans campakkan dia dalam filem 1949, Nasib (Takdir).
Pada tahun 1955, Ramlee mengarahkan filem pertamanya, Penarek Becha (Beca Manusia). Ramlee bertindak dalam semua filem-filem yang diarahkan kecuali pancaindera Delima, pengeluaran 1957. Filem-filem komedi yang Ramlee bertindak dari tahun 1957 masih popular di kalangan pemerhati filem Melayu kontemporari. Yang pertama ini ialah Bujang Lapok (Sarjana Muda tdk rapi), yang bersama membintangi S. Shamsuddin dan Aziz Sattar. Filem terakhir beliau ialah Laksamana Do Re Mi (Do Re Mi 3), yang dikeluarkan pada tahun 1972.
Pada April 1964, beliau berpindah ke Kuala Lumpur untuk menyertai Merdeka Film Productions. Daripada 34 filem dia diarahkan, 18 ditembak di Kuala Lumpur.
Selain mengarah dan bertindak, Ramlee turut mengarang, menulis dan menyanyi 390 lagu. Diperhatikan untuk versatiliti muzik, Ramlee diterokai himpunan genre, antara dari jazz ke joget (tarian tradisional Melayu yang popular). Lagu terakhir beliau menggubah dan menyanyikan adalah Ayer Mata Di Kuala Lumpur pada tahun 1973.
Ramlee juga bertindak dalam dua siri televisyen, Intan (1971) dan Rantau Selamat (1972), yang ditulis oleh Abdullah Hussain. Di samping itu, beliau mengarahkan empat stageplays, iaitu Jiwa Putera Melayu (1956), Sultan Mahmood Mangkat Di Julang (1959), Damaz (1962) dan Sam Pek Ang Tai (1972). Ramlee juga dihasilkan, diarahkan dan menulis dua drama, radio Jiwa Putera Melayu (1955) dan Rantau Selamat (1972).
Hidup LegacyRamlee meninggal dunia akibat serangan jantung pada 29 Mei 1973 pada usia 44 tahun. Beliau telah dikebumikan di Tanah Perkuburan Islam Jalan Ampang di Kuala Lumpur. Pengaruh Ramlee pada budaya popular Melayu tidak dapat dinafikan. Filem beliau terus dinikmati di televisyen, dan filem-filem dan muzik beliau telah diterima pakai oleh generasi berikutnya. Ungkapan yang banyak dalam budaya Melayu popular sama ada berasal atau dipopularkan oleh Ramlee, dengan garisan dari filem-filem beliau masih yang dipetik hari ini.
Ramlee dan penghormatan atas sumbangan beliau kepada industri hiburan Malaysia. Di Kuala Limpur, Jalan Parry telah ditukar nama kepada Jalan P. Ramlee pada tahun 1982 dan P. Ramlee Memorial telah ditubuhkan di Setapak pada tahun 1986. Pada awal tahun 1990an, Ramlee telah dianugerahkan dengan tajuk honorifik yang Tan Sri selepas kematian.
Hari ini, peminat terus berduyun-duyun ke tempat kelahiran, Ramlee, yang dikenali sebagai P. Ramlee House, di mana memorabilia yang dipamerkan. Dahulunya dikenali sebagai Taman Furlong, kawasan kediaman telah ditukar kepada Taman P. Ramlee.
KeluargaRamlee berkahwin tiga kali. Isteri pertama beliau ialah Junaidah Daeng Harris, dia dikahwinkan pada tahun 1950. Pasangan itu mempunyai dua kanak-kanak sebelum mereka bercerai pada tahun 1954. Beliau kemudian berkahwin dengan Noorizan Mohd Noor pada tahun 1955 dan mereka bercerai pada tahun 1961. Tahun itu, Ramlee berkahwin dengan penyanyi Salmah Ismail, yang lebih dikenali sebagai Saloma. Beliau mempunyai tujuh kanak-kanak dalam jumlah-tiga daripada mereka pakai dan satu lohuag laki-laki yang ditanggung daripada Saloma.
Anak Ramlee, Nasir P. Ramlee juga telah semula direkodkan baru renditions lagu ayahnya, dan telah dibin
tangkan dan diarahkan sequelae filem ayahnya.
Anugerah1956: Skor Muzik Terbaik bagi Hang Tuah (Legend of Hang Tuah) - Festival Filem Asia Ketiga, Hong Kong.1957: Pelakon Lelaki Terbaik untuk Anak-ku Sazali (Anak saya, Sazali) - Keempat Festival Filem Asia, Tokyo.1960: Best Comedy Film for Nujum Pak Belalang (Fortune Teller) Tujuh Festival Filem Asia, Tokyo.1963: Bakat yang Versatil bagi Ibu mertua Ku (Ibu Saya dalam undang-undang) - Kesepuluh Festival Filem Asia, Tokyo.1964: Best Comedy Film for Madu Tiga (Tiga Pesaing-pesaing) - Festival Filem Asia Kesebelas, Taipei.


Senarai lagu-lagu nyanyian P. Ramlee dan Saloma

A

  1. Aci Aci Buka Pintu
  2. Aduh Sayang
  3. Aduhai Sayang
  4. Ahmad Albab
  5. Ai Ai Twist
  6. Aku Bermimpi
  7. Aku Debuk
  8. Aku Menangis
  9. Aku Tak Berdaya
  10. Aku Terpesona
  11. Ala Payong
  12. Alam
  13. Alam Di Tiup Bayu
  14. Alam Maya
  15. Alangkah Indah Di Waktu Pagi
  16. Alhamdulillah
  17. Ali Baba Rock
  18. Alunan Biola
  19. Anak-ku Sazali
  20. Aneka Ragam
  21. Angin Malam
  22. Apa Guna Berjanji
  23. Apabila Kau Tersenyum
  24. Apek Dan Marjina
  25. Asmara Bergelora
  26. Asmara Datang Bersama Sang Bulan
  27. Asmara Murni
  28. Assalamualaikum
  29. Awan Mendung Telah Tiba
  30. Awas-awas Jangan Tertawan
  31. Ayam Ayam
  32. Ayer Mata
  33. Ayer Mata Di Kuala Lumpur
  34. Azizah

[sunting] B

  1. Bahagia
  2. Bahtera Karam
  3. Baidah
  4. Barang Yang Lepas Jangan Di Kenang
  5. Bawah Rumpunan Bambu
  6. Bayangan Wajahmu
  7. Beginilah Nasib
  8. Belantara
  9. Berdendang Ria
  10. Berhati Lara
  11. Berkorban Apa Saja
  12. Bermandi-manda
  13. Berpedati
  14. Bersama
  15. Bertamasha
  16. Betapa Riangnya
  17. Biarlah Aku Pergi
  18. Bila
  19. Bila Mama Pakai Chelana
  20. Bila Tiba Masa
  21. Bintang Hati
  22. Bintang Sore
  23. Bubor Sagu
  24. Budi Dibawa Mati
  25. Bujang Merempat
  26. Bulan Dan Juga Angin
  27. Bulan Jatuh Ke Riba
  28. Bulan Mengambang
  29. Bumiku Ini
  30. Bunga Mekar
  31. Bunga Melor
  32. Bunyi Gitar
  33. Burung Pungok

[sunting] C

  1. Chemara Jingga
  2. Chemburu
  3. Chinta
  4. Chinta Abadi
  5. Choraknya Dunia
  6. Cik Cik Keboom

[sunting] D

  1. Dalam Air Terbayang Wajah
  2. Dari Hati Ke Hati
  3. Dari Masa Hingga Masa
  4. Debaran Jiwa
  5. Dendang Perantau
  6. Dengar Ini Cherita
  7. Dengarlah Kemala Hati
  8. Dengarlah Rayuanku
  9. Dengarlah Sang Ombak Berdesir
  10. Derita
  11. Dewi Ilhamku
  12. Dewi Puspitaku
  13. Di Bibir Mu Terlukis Kata
  14. Di Mana Kan Ku Chari Ganti
  15. Di Mana Suara Burong Kenari
  16. Di Pinggiran
  17. Di Pulau
  18. Dia Dan Aku
  19. Di Renjis-renjis Di Pilis
  20. Di Telan Pahit Di Buang Sayang
  21. Do Re Mi
  22. Duka Berganti Suka
  23. Dunia Hanya Pinjaman
  24. Dunia Ini Hanya Palsu

[sunting] E

  1. Embun Menitik
  2. Engkau Laksana Bulan
  3. Entah Di Mana

[sunting] G

  1. Gadis Dan Terona
  2. Gambus Jodoh
  3. Gara Asmara
  4. Gelang Suasa
  5. Gelora
  6. Gelora Asmara
  7. Gelora Jiwa
  8. Gerimis
  9. Getaran Jiwa
  10. Gitar Berbunyi
  11. Gunung Payong

[sunting] H

  1. Hamidah
  2. Hancur Badan Kandung Tanah
  3. Hanya Angan Angan
  4. Hanya Dikau
  5. Harapan Bonda
  6. Harapan Jiwa
  7. Hari Feista
  8. Hati Gelisah
  9. Hati Muda
  10. Hidup Berdua
  11. Hidup Melarat
  12. Hilang Terang Timbul Gelap
  13. Hoi Hoi Yahoi
  14. Hore-hore
  15. Hujan Di Tengah Hari

[sunting] I

  1. Ibu
  2. Ilham Tiba
  3. Impian Kalbu
  4. Inang Baru
  5. Indahnya Sang Suria
  6. Ingin Tahu
  7. Inikah Suratan Hidup
  8. Intan Menjadi Kacha
  9. Irama Lagu
  10. Istana Chinta
  11. Isteri Yang Di Rindu
  12. Itulah Sayang

[sunting] J

  1. Jangan Adek Angan Angan
  2. Jangan Chemburu
  3. Jangan Masam Muka
  4. Jangan Tinggal Daku
  5. Jari-jariku Sakit Semua
  6. Jasa Perwira
  7. Jeritan Batinku
  8. Jikalau Abang Merindu
  9. Jikalau Ku Tahu
  10. Jodoh Ta' Ke Mana
  11. Joget Istana
  12. Joget Malaysia
  13. Joget Pong Ketipang Pong
  14. Joget Pura Chendana
  15. Joget Si Pinang Muda
  16. Joget Tari Lenggang
  17. Juwita
  18. Juwitaku Sayang

[sunting] K

  1. Kachang Goreng
  2. Kalau Kacha Menjadi Intan
  3. Kampung Nelayan
  4. Kasihnya Ibu
  5. Kata Dari Kalbu
  6. Kau Turun Dari Kayangan
  7. Kejamnya Manusia
  8. Kelasi
  9. Kelohanku
  10. Kelohan Saloma
  11. Keluarga 69
  12. Kembara
  13. Kenangan Abadi
  14. Kenek Kenek Udang
  15. Kerana Budi
  16. Keronchong Kuala Lumpur
  17. Ketipang Payong
  18. Kesah Rumah Tangga
  19. Kesah Mahjong
  20. Kita Berdayung
  21. Kolam Mandi
  22. Ku Jejak Bekas Kakimu
  23. Ku Kehilangan Kanda
  24. Ku Kejar Bayangan
  25. Ku Rela Ampun
  26. Ku Rindu Padamu
  27. Kumbang Dan Rama-rama
  28. Kumbang Dengan Bunga
  29. Kwek Mambo

[sunting] L

  1. Lagu Anak Rantau
  2. Lama Aku Merana
  3. Lagu Lanang Tunang Tak Jadi
  4. Larut Malam
  5. Lenggang Kangkong Baru

[sunting] M

  1. Maafkan Kami
  2. Mabok Kepayang
  3. Madahku
  4. Madu Tiga
  5. Makan Sireh Di Semerah Padi
  6. Malam Bulan Di Pagar Bintang
  7. Malam Ini Kita Berpisah
  8. Malam Ku Bermimpi
  9. Malam Minggu
  10. Malam Tak Bergema
  11. Malam Tak Berguna
  12. Manusia
  13. Manusia Miskin Kaya
  14. Mari Menari
  15. Mari Panching Ikan
  16. Masa Yang Bahagia
  17. Mastura
  18. Melodi Asmara
  19. Melaka
  20. Memikat Hati
  21. Menceceh Bujang Lapok
  22. Mengapa
  23. Mengapa Abang Merajok
  24. Mengapa Bintang Sembunyi
  25. Mengapa Dirindu
  26. Mengapa Derita
  27. Mengapa Membisu
  28. Mengapa Pilu Saja
  29. Mengapa Riang Ria
  30. Mengapa Tak Berkawan
  31. Mengapakah Laguku
  32. Merak Kayangan
  33. Merana
  34. Merayu Asmara
  35. Merayu Hati
  36. Merpati Dua Sejoli
  37. Mesra Ibu
  38. Mutiara Permai

[sunting] N

  1. Nak Dara Rindu
  2. Nasi Goreng
  3. Nasib
  4. Nasib Diriku
  5. Nasib Malang
  6. Nasib Si Miskin
  7. Nasibnya Manusia
  8. Nenek Nenek
  9. Nilai Bangsa
  10. Nujum Pa' Belalang
  11. Nyanyian Asmara

[sunting] O

  1. Obat
  2. Oh Bulan
  3. Oh Manisku

[sunting] P

  1. Pabila Malam Tiba
  2. Padang Kota
  3. Panah Asmara
  4. Panca Delima Hilang
  5. Pantai Gurauan
  6. Patah Tumbuh Hilang Berganti
  7. Pelangi Hati
  8. Penawar Hati
  9. Penghidupan Baru
  10. Permata Bonda
  11. Perwira
  12. Pesta Muda Mudi
  13. Pok Pok Bujang Lapok
  14. Pujaanku, Pujaanmu
  15. Pukul Tiga Pagi
  16. Puteri Bersiram
  17. Putus Harapan
  18. Putus Kaseh Di Semerah Padi
  19. Putus Sudah Kaseh Sayang

[sunting] Q

  1. Qadzaan Tuhan

[sunting] R

  1. Raga Musnah
  2. Rambang Petang
  3. Rantai Terlepas
  4. Rantau Selamat
  5. Resam Dunia (Resam Rindu)
  6. Rela Hamba Rela
  7. Rindu Asmara
  8. Rindu Hatiku Rindu
  9. Rindu Hatiku Tidak Terkira
  10. Rintihan Di Jiwaku
  11. Rukun Islam

[sunting] S

  1. Saat Yang Bahagia
  2. Sabar
  3. Sabaruddin Tukang Kasut
  4. Saling Kaseh
  5. Sam Pek Eng Tai
  6. Sampah Hanyut Terapong
  7. Sang Rang Bulan
  8. Sapu Tangan Tanda Kaseh
  9. Satay
  10. Saya Suka Berkawan (Gelora Chinta)
  11. Sayu Pilu Kalbu Merana
  12. Sejoli
  13. Sedangkan Lidah Lagi Tergigit
  14. Sejak Ku Bertemu Pada Mu
  15. Sekapur Sireh Seulas Pinang
  16. Seksa
  17. Sekuntum Mawar
  18. Selamat Berbahagia Wahai Kekaseh
  19. Selamat Berjumpa Lagi
  20. Selamat Hari Raya
  21. Selamat Panjang Umur
  22. Selamat Pengantin Baru
  23. Semarak Hati
  24. Semenjak Mata Bertentang
  25. Semerah Padi
  26. Senandung Kaseh
  27. Senandung Malam
  28. Senjakala
  29. Senyap Dan Sunyi
  30. Sepanjang Riwayatku
  31. Seri Bulan
  32. Seri Bunian
  33. Seribu Satu Malam
  34. Sesudah Suboh
  35. Si Burung Pungok
  36. Siapa Kanda
  37. Sikit Kasi Banyak Minta
  38. Simpulan Kaseh
  39. Sindir Oh Sindir
  40. Sua Sue Kemuning
  41. Suara Takbir
  42. Sukma Rindu
  43. Sungguh Malangnya Nasibku
  44. Sunyi Dan Senyap
  45. Surat Chinta
  46. Suria

[sunting] T

  1. Tak Guna
  2. Tak Puas Mata Memandang
  3. Tak Sabar Menanti
  4. Tak Seindah Bunga
  5. Taman Asmara
  6. Taman Firdausi
  7. Taman Puspawarna
  8. Tangkap Ikan
  9. Tari Panglima
  10. Tari Silat Melayu
  11. Tari Tualang Tiga
  12. Tasek Madu
  13. Telaga Hati
  14. Temukanlah
  15. Terbang Burung Terbang
  16. Terbuku Di Kalbu
  17. Terima Kaseh Banyak-banyak
  18. Teruskan Lah
  19. Tiada Kata Sechantek Bahasa
  20. Tidurku Di Rumput Yang Basah
  21. Tidurlah Pemaisuri
  22. Tidurlah Wahai Sayang
  23. Tiga Abdul
  24. Tiga Sahabat
  25. Timang Timang Anak
  26. Ting Tara Tilala
  27. Tinggal Impian
  28. Tiru Macham Saya
  29. Tolong Kami
  30. Tudung Periuk
  31. Tunggu Sekejap
  32. Twist Malaysia

[sunting] U

  1. Ubat
  2. Uda Dan Dara
  3. Udara Nyaman

[sunting] Y

  1. Ya Habibi Ali Baba
  2. Yang Mana Satu Idaman Kalbu

[sunting] Z

  1. Zapin Budaya
  2. Zapin Malaysia
  3. Zuraidah 

    TAN SRI P.RAMLEE



    Tan Sri P. Ramlee
    (Telah Meninggal Dunia 29 Mei 1973)
    Nama Penuh : Teuku Zakaria Bin Teuku Nyak Puteh
    Tempat Lahir : Pulau Pinang
    Bangsa : Melayu
    Bahasa : Bahasa Inggeris, Bahasa Melayu
    Kerjaya : Pelakon, Pengarah, Penerbit Filem, Penyanyi, Penulis
    Kemahiran : Berlakon, Menyanyi


    Pengalaman
    P. Ramlee atau Teuku Zakaria bin Teuku Nyak Puteh dilahirkan di Pualu Pinang pada 22 Mac 1929. Ayah beliau, Teuku Nyak Puteh berasal dari Aceh, Indonesia, manakala ibu beliau, Cik Mah berasal Kedah. P. Ramlee menerima pendidikan awal di Sekolah Melayu, Kampung Jawa, kemudian meneruskan persekolahan beliau di Sekolah Francis Light dan di Sekolah Penang Free. P. Ramlee banyak memberikan tumpuan pada muzik daripada buku pelajaran P. Ramlee tidak kisah lemah dalam pelajaran asalkan beliau bebas bermain muzik dan menyanyi.
    Sewaktu pendudukan Jepun di Malaya, P. Ramlee memasuki Kolej Tentera Laut Jepun (Kaigun). P. Ramlee terpengaruh dengan disiplin tentera Jepun yang tinggi dan semangat cintakan bangsa dan negara mereka yang kuat. Di kolej itulah Ramlee belajar bahasa Jepun. Bakat besar P. Ramlee dalam bidang seni suara dikesan oleh seorang pengarah India, iaitu B. S. Rajhans yang ketika itu menyaksikan persembahan pentas di Bukit Mertajam, Pulau Pinang.Dalam persembahan tersebut, P. Ramlee menyanyikan lagu, Azizah hasil ciptaan beliau sendiri.
    Pengarah B. S. Rajhans yang mewakili Malay Film Productions (MFP) menawarkan pekerjaan di MFP kepada P. Ramlee. P. Ramlee menerima tawaran tersebut kerana mengangapnya sebagai peluang keemasan yang mungkin hanya datang sekali dalam hidup beliau. P. Ramlee bersama-sama seorang teman beliau, Sukardi meninggalkan Pulau Pinang menuju ke Singapura dengan kereta api pada 28 Ogos 1948, iaitu pada Hari Raya Aidilfitri. P. Ramlee terus bekerja di MFP sementara teman beliau, Sukardi pulang ke Pulau Pinang setelah seminggu bekerja di studio filem tersebut.
    P. Ramlee tidak pernah menolak tugas yang diberikan walaupun disuruh membuat pelbagai kerja, umpamanya menolak kamera, menjadi clipper boy menjadi pelakon tambahan dan penyanyi P. Ramlee sentiasa senang dan riang dengan segala tugas yang berkaitan dengan filem dan muzik. Pertama kali wajah P. Ramlee muncul di layar perak adalah filem Chinta pada tahun 1948. P. Ramlee kemudiannya tampil dalam beberapa buah filem lagi sebagai pelakon pembantu, yang menyerlahkan nama beliau disebabkan oleh kekuatan vokal dalam nyanyian beliau.
    Pengarah L. Krishnan yangn baharu bertugas dengan MFP menaikkan kedudukan P. Ramlee hero dalam filem, Bakti pada tahun 1950. Ternyata percubaan tersebut berjaya. P. Ramlee diterima baik oleh peminat filem Melayu ketika itu. Mereka memberikan sokongan kepada hero baharu itu yang boleh menyanyidengan suara yang merdu. P. Ramlee mendapat sokongan yang kuat daripada para peminat beliau yang semakin ramai. Setiap filem lakonan P. Ramlee mencatat rekod pecah panggung yang mengaut keuntungan besar kepada syarikat pengeluar filem yang memayungi beliau.
    Pengarah filem dari India di MFP berebut-rebut mengambil P. Ramlee berlakon. Malah, ada pengarah filem seperti B. N. Rao yang sanggup menagguhkan penggambaran filem baharu beliau semata-mata menunggu P. Ramlee selesai berlakon dalam filem arahan pengarah lain, S. Ramanathan. Hal ini demikian kerana lakonan P. Ramlee dijamin mendapat sambutan hangat daripada orang ramai. Pada kemuncak populariti beliau sebagai pelakon, penyanyi dan pencipta lagu, P. Ramlee dilantik sebagai pengarah filem.
    P. Ramlee merupakan anak Melayu kedua begelar pengarah selepas Haji Mahadi. Haji Mahadi gagal mengarah filem, Permata di Perlimbahan pada tahun 1952. Pada tahun 1955, P. Ramlee mengarah filem beliau yang pertama, Penarek Becha. Beliau turut berlakon dalam filem tersebut bersama-sama Saadiah, Salleh Kamil, Udo Omar, Saamah, dan beberapa orang pelakon lain. Penarek Becha bukan sahaja berjaya dari segi mutunya, malah mengaut keuntungan besar dengan pencapaian pecah panggung.
    P. Ramlee memperlihatkan kehebatan beliau yang sukar ditandingi oleh pengarah lain, termasuklah pengarah dari India yang pernah memberikan tunjuk ajar kepada beliau. Kehebatan P. Ramlee dalam bidang pengarahan terselah melalui filem kedua beliau, Semerah Padi. Malah, ada pihak yang berpendapat bahawa Semerah Padi merupakan mahakarya P. Ramlee. Setelah mengarah filem yang bercorak drama barat, P. Ramlee membuat kejutan dengan filem yang bercorak komedi. Garapan filem komedi beliau seperti siri Bujan Lapok, Musang Berjanggut, Nujum Pak Belalang, Labu Labi, dan lain bukan sahaja lucu, malah pengisian ceritanya sangat menarik kerana sarat dengan nilai-nilai kemasyarakatan, sindiran, dan kritikan sosial.
    Semasa bertugas di MFP, P. Ramlee banyak menempa kejayaan peribadi sama ada melalui bidang lakonan ataupun bidang pengarahan filem. P. Ramlee memenangi banyak anugerah di Festival Filem Asia. Misalnya, anugerah untuk penciptaan Lagu Terbaik melalui filem, Hang Tuah pada tahun 1956, Pelakon Lelaki Terbaik melalui filem, Anakku Sazali pada tahun 1957, Fotografi Hitam Putih Terbaik melalui filem, Sumpah Orang Minyak pada tahun 1958, Filem Komedi Terbaik melalui filem, Pendekar Bujang Lapok pada tahun 1959, Filem Komedi Terbaik melalui filem Nujum Pak Belalang pada tahun 1963, dan Filem Komedi Terbaik melalui filem, Madu Tiga pada tahun 1964. Setelah mengarah filem, Tiga Abdul pada tahun 1964, P. Ramlee berhenti dari MFP untuk berkhidmat di Studio Merdeka, Hulu Kelang, Selangor. Filem pertama arahan P. Ramlee di studio itu ialah Si Tora Harimau Jadian yang diterbitkan pada tahun 1964.
    Walau bagaimanapun, bintang P. Ramlee di Studio Merdeka tidak secemerlang di MFP. Sambutan terhadap filem-filem arahan merosot disebabkan oleh filem Melayu tidak mendapat tempat lagi di hati penonton tempatan yang bertukar selera kepada filem asing seperti filem Indonesia dan Hindustan.. P. Ramlee pernah terlibat dengan Jins Shamsudin dalam penubuhan PERFIMA tetapi akhirnya beliau menarik diri. Bersama-sama Datuk H. M. Shah, P. Ramlee menubuhkan pula Syarikat Rumpun Melayu. Malangnya, syarikat tersebut tidak sempat beroperasi kerana P. Ramlee lebih dahulu dijempu Ilahi.
    Pada 29 Mei 1973, seluruh negara dikejutkan dengan berita kematian P. Ramlee. Daripada rakyat biasa hinggalah kepada pemimpin negara, semuanya terkejut dengan berita sedih tersebut. P. Ramlee meninggal dunia di Kuala Lumpur akibat serangan jantung. Jenazah beliau dikebumikan di Tanah Perkuburan Ampang, Kuala Lumpur. Semasa hayat beliau, P. Ramlee pernah mendirikan rumah tangga sebanyak tiga kali. Pertama, dengan Junaidah pada tahun 1953, kedua, dengan Noorizan pada tahun 1955 hingga tahun 1964, dan ketiga dengan Salmah Ismail (Saloma) pada tahun 1962.
    Perkahwinan beliau dengan Saloma, kekal hingga ke akhir hayat. P. Ramlee dianugerahi Darjah Ahli Mangku Negara (AMN) oleh Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong ke-3 pada 3 Jun 1964. Sebagai mengenang dan menyanjung jasa dan sumbangan beliau yang amat besar dalam dunia seni dan perfileman, beberapa orang penulis dan penggiat seni tersohor memberikan penghormatan mereka lewat karya seni.
    Antaranya termasuklah penyair terkemuka, Kemala (kini, Datuk) menulis puisi yang berjudul,Rakwin. Sasterawan Negara Datuk A. Samad Said juga menghasilkan puisi yang Bermuda, Lagu Bunga 11 yang dimuatkan dalam antologi, Balada Hilang Peta yang diterbitkan pada tahun 1990; penggubah lagu, Fauzi Marzuki mencipta sebuah lagu yang berjudul, Lagenda dengan lirik ditulis oleh Habsah Hassan. Lagu Lagenda dirakamkan ke album oleh Sheila Majid. Pada tahun 1990, Allahyarham P. Ramlee dianugerahi Darjah Panglima Setia Mahkota oleh Yang di-Pertuan Agong yang membawa gelaran, Tan Sri.


    Lakonan
    1972
    :
      Laksamana Do Re Mi - (Pelakon Utama)
    1971
    :
      Jangan Tinggal Daku - (Pelakon Utama)
    1971
    :
      Putus Sudah Kasih Sayang - (Pelakon Utama)
    1970
    :
      Gelora - (Pelakon Utama)
    1970
    :
      Dr Rushdi - (Pelakon Utama)
    1969
    :
      Bukan Salah Ibu Mengandung - (Pelakon Pembantu)
    1969
    :
      Di Belakang Tabir - (Pelakon Utama)
    1969
    :
      Enam Jahanam - (Pelakon Utama)
    1968
    :
      Kanchan Tirana - (Pelakon Utama)
    1968
    :
      Gerimis - (Pelakon Utama)
    1968
    :
      Anak Bapak - (Pelakon Utama)
    1968
    :
      Ahmad Albab - (Pelakon Utama)
    1967
    :
      Keluarga 69 - (Pelakon Utama)
    1967
    :
      Sesudah Subuh - (Pelakon Utama)
    1966
    :
      Sabarudin Tukang Kasut - (Pelakon Utama)
    1966
    :
      Do Re Mi - (Pelakon Utama)
    1966
    :
      Nasib Do Re Mi - (Pelakon Utama)
    1965
    :
      Masam Masam Manis - (Pelakon Utama)
    1965
    :
      Dajal Suci - (Pelakon Tambahan)
    1964
    :
      Tiga Abdul - (Pelakon Utama)
    1964
    :
      Madu Tiga - (Pelakon Utama)
    1964
    :
      Ragam P.Ramlee - (Pelakon Utama)
    1964
    :
      Sitora Harimau Jadian - (Pelakon Utama)
    1963
    :
      Labu dan Labi - (Pelakon Utama)
    1963
    :
      Nasib Si Labu Labi - (Pelakon Utama)
    1962
    :
      Ibu Mertuaku - (Pelakon Utama)
    1961
    :
      Seniman Bujang Lapok - (Pelakon Utama)
    1961
    :
      Ali Baba Bujang Lapok - (Pelakon Utama)
    1960
    :
      Antara Dua Darjat - (Pelakon Utama)
    1959
    :
      Nujum Pak Belalang - (Pelakon Utama)
    1959
    :
      Musang Berjanggut - (Pelakon Utama)
    1959
    :
      Pendekar Bujang Lapok - (Pelakon Utama)
    1958
    :
      Sarjan Hassan - (Pelakon Utama)
    1958
    :
      Sumpah Orang Minyak - (Pelakon Utama)
    1957
    :
      Bujang Lapok - (Pelakon Utama)
    1957
    :
      Pancha Delima - (Pelakon Tambahan)
    1956
    :
      Anakku Sazali - (Pelakon Utama)
    1956
    :
      Semerah Padi - (Pelakon Utama)
    1956
    :
      Hang Tuah - (Pelakon Utama)
    1955
    :
      Penarik Beca - (Pelakon Utama)
    1955
    :
      Abu Hassan Pencuri - (Pelakon Utama)
    1954
    :
      Merana - (Pelakon Utama)
    1954
    :
      Perjodohan - (Pelakon Utama)
    1954
    :
      Panggilan Pulau - (Pelakon Utama)
    1953
    :
      Siapa Salah - (Pelakon Utama)
    1953
    :
      Hujan Panas - (Pelakon Utama)
    1953
    :
      Ibu - (Pelakon Utama)
    1953
    :
      Putus Harapan - (Pelakon Utama)
    1952
    :
      Miskin - (Pelakon Utama)
    1952
    :
      Sedarah - (Pelakon Utama)
    1952
    :
      Patah Hati - (Pelakon Utama)
    1952
    :
      Anjuran Nasib - (Pelakon Utama)
    1952
    :
      Antara Senyum Dan Tragis - (Pelakon Utama)
    1951
    :
      Juwita - (Pelakon Utama)
    1951
    :
      Sejoli - (Pelakon Utama)
    1951
    :
      Penghidupan - (Pelakon Utama)
    1950
    :
      Aloha - (Pelakon Pembantu)
    1950
    :
      Takdir Illahi - (Pelakon Utama)
    1950
    :
      Bakti - (Pelakon Utama)
    1950
    :
      Rachun Dunia - (Pelakon Utama)
    1949
    :
      Nilam - (Pelakon Pembantu)
    1949
    :
      Nasib - (Pelakon Pembantu)
    1949
    :
      Noor Asmara - (Pelakon Pembantu)
    1948
    :
      Chinta - (Pelakon Pembantu)

    krew Filem
    1972
    :
      Laksamana Do Re Mi - (Pengarah)
    1971
    :
      Putus Sudah Kasih Sayang - (Pengarah)
    1971
    :
      Jangan Tinggal Daku - (Pengarah)
    1971
    :
      Putus Sudah Kasih Sayang - (Komposer)
    1971
    :
      Jangan Tinggal Daku - (Cerita Asal)
    1971
    :
      Putus Sudah Kasih Sayang - (Muzik)
    1971
    :
      Jangan Tinggal Daku - (Lakon layar)
    1970
    :
      Gelora - (Komposer)
    1970
    :
      Dr Rushdi - (Komposer)
    1970
    :
      Gelora - (Pengarah)
    1970
    :
      Dr Rushdi - (Pengarah)
    1970
    :
      Gelora - (Lakon layar)
    1970
    :
      Dr Rushdi - (Lakon layar)
    1970
    :
      Gelora - (Muzik)
    1969
    :
      Enam Jahanam - (Pengarah)
    1969
    :
      Enam Jahanam - (Cerita Asal)
    1969
    :
      Enam Jahanam - (Lakon layar)
    1969
    :
      Enam Jahanam - (Komposer)
    1968
    :
      Gerimis - (Muzik)
    1968
    :
      Kanchan Tirana - (Pengarah)
    1968
    :
      Anak Bapak - (Pengarah)
    1968
    :
      Ahmad Albab - (Komposer)
    1968
    :
      Gerimis - (Komposer)
    1968
    :
      Kanchan Tirana - (Cerita Asal)
    1968
    :
      Anak Bapak - (Cerita Asal)
    1968
    :
      Ahmad Albab - (Pengarah)
    1968
    :
      Gerimis - (Pengarah)
    1968
    :
      Kanchan Tirana - (Lakon layar)
    1968
    :
      Ahmad Albab - (Cerita Asal)
    1968
    :
      Gerimis - (Cerita Asal)
    1968
    :
      Kanchan Tirana - (Komposer)
    1968
    :
      Anak Bapak - (Muzik)
    1967
    :
      Keluarga 69 - (Pengarah)
    1967
    :
      Keluarga 69 - (Cerita Asal)
    1967
    :
      Sesudah Subuh - (Komposer)
    1967
    :
      Keluarga 69 - (Muzik)
    1967
    :
      Sesudah Subuh - (Pengarah)
    1967
    :
      Keluarga 69 - (Komposer)
    1966
    :
      Sabarudin Tukang Kasut - (Penyunting)
    1966
    :
      Do Re Mi - (Lakon layar)
    1966
    :
      Do Re Mi - (Penyunting)
    1966
    :
      Sabarudin Tukang Kasut - (Muzik)
    1966
    :
      Nasib Do Re Mi - (Muzik)
    1966
    :
      Do Re Mi - (Muzik)
    1966
    :
      Sabarudin Tukang Kasut - (Pengarah)
    1966
    :
      Nasib Do Re Mi - (Pengarah)
    1966
    :
      Do Re Mi - (Komposer)
    1966
    :
      Sabarudin Tukang Kasut - (Cerita Asal)
    1966
    :
      Nasib Do Re Mi - (Cerita Asal)
    1966
    :
      Do Re Mi - (Pengarah)
    1965
    :
      Masam Masam Manis - (Lakon layar)
    1965
    :
      Masam Masam Manis - (Muzik)
    1965
    :
      Masam Masam Manis - (Komposer)
    1965
    :
      Masam Masam Manis - (Pengarah)
    1965
    :
      Masam Masam Manis - (Cerita Asal)
    1965
    :
      Masam Masam Manis - (Penyunting)
    1965
    :
      Dajal Suci - (Komposer)
    1964
    :
      Tiga Abdul - (Pengarah)
    1964
    :
      Tiga Abdul - (Cerita Asal)
    1964
    :
      Tiga Abdul - (Muzik)
    1964
    :
      Tiga Abdul - (Komposer)
    1964
    :
      Madu Tiga - (Pengarah)
    1964
    :
      Madu Tiga - (Lakon layar)
    1964
    :
      Ragam P.Ramlee - (Pengarah)
    1964
    :
      Sitora Harimau Jadian - (Komposer)
    1964
    :
      Ragam P.Ramlee - (Lakon layar)
    1964
    :
      Ragam P.Ramlee - (Penyunting)
    1964
    :
      Sitora Harimau Jadian - (Pengarah)
    1964
    :
      Ragam P.Ramlee - (Lakon layar)
    1964
    :
      Ragam P.Ramlee - (Muzik)
    1964
    :
      Sitora Harimau Jadian - (Cerita Asal)
    1964
    :
      Ragam P.Ramlee - (Komposer)
    1964
    :
      Sitora Harimau Jadian - (Lakon layar)
    1963
    :
      Labu dan Labi - (Pengarah)
    1963
    :
      Labu dan Labi - (Cerita Asal)
    1963
    :
      Labu dan Labi - (Komposer)
    1963
    :
      Nasib Si Labu Labi - (Pengarah)
    1963
    :
      Nasib Si Labu Labi - (Muzik)
    1963
    :
      Nasib Si Labu Labi - (Cerita Asal)
    1963
    :
      Nasib Si Labu Labi - (Lakon layar)
    1962
    :
      Ibu Mertuaku - (Komposer)
    1962
    :
      Ibu Mertuaku - (Pengarah)
    1962
    :
      Ibu Mertuaku - (Lakon layar)
    1961
    :
      Seniman Bujang Lapok - (Pengarah)
    1961
    :
      Seniman Bujang Lapok - (Lakon layar)
    1961
    :
      Seniman Bujang Lapok - (Muzik)
    1961
    :
      Seniman Bujang Lapok - (Komposer)
    1961
    :
      Ali Baba Bujang Lapok - (Komposer)
    1961
    :
      Ali Baba Bujang Lapok - (Pengarah)
    1961
    :
      Ali Baba Bujang Lapok - (Lakon layar)
    1960
    :
      Antara Dua Darjat - (Muzik)
    1960
    :
      Antara Dua Darjat - (Cerita Asal)
    1960
    :
      Antara Dua Darjat - (Pengarah)
    1959
    :
      Nujum Pak Belalang - (Pengarah)
    1959
    :
      Nujum Pak Belalang - (Cerita Asal)
    1959
    :
      Nujum Pak Belalang - (Lakon layar)
    1959
    :
      Nujum Pak Belalang - (Komposer)
    1959
    :
      Musang Berjanggut - (Komposer)
    1959
    :
      Musang Berjanggut - (Pengarah)
    1959
    :
      Musang Berjanggut - (Lakon layar)
    1959
    :
      Pendekar Bujang Lapok - (Komposer)
    1959
    :
      Pendekar Bujang Lapok - (Pengarah)
    1959
    :
      Pendekar Bujang Lapok - (Muzik)
    1958
    :
      Sarjan Hassan - (Lakon layar)
    1958
    :
      Sarjan Hassan - (Komposer)
    1958
    :
      Sarjan Hassan - (Pengarah)
    1958
    :
      Sumpah Orang Minyak - (Lakon layar)
    1958
    :
      Sumpah Orang Minyak - (Muzik)
    1958
    :
      Sumpah Orang Minyak - (Pengarah)
    1957
    :
      Bujang Lapok - (Muzik)
    1957
    :
      Bujang Lapok - (Pengarah)
    1957
    :
      Bujang Lapok - (Cerita Asal)
    1957
    :
      Bujang Lapok - (Lakon layar)
    1957
    :
      Pancha Delima - (Muzik)
    1957
    :
      Pancha Delima - (Pengarah)
    1957
    :
      Pancha Delima - (Lakon layar)
    1956
    :
      Anakku Sazali - (Komposer)
    1956
    :
      Semerah Padi - (Muzik)
    1956
    :
      Semerah Padi - (Lakon layar)
    1956
    :
      Semerah Padi - (Pengarah)
    1956
    :
      Hang Tuah - (Muzik)
    1956
    :
      Hang Tuah - (Komposer)
    1955
    :
      Penarik Beca - (Lakon layar)
    1955
    :
      Penarik Beca - (Muzik)
    1955
    :
      Penarik Beca - (Komposer)
    1955
    :
      Penarik Beca - (Pengarah)
    1955
    :
      Penarik Beca - (Cerita Asal)
    1955
    :
      Abu Hassan Pencuri - (Komposer)
    1954
    :
      Perjodohan - (Komposer)
    1954
    :
      Panggilan Pulau - (Lagu Tema)
    1953
    :
      Siapa Salah - (Komposer)
    1953
    :
      Hujan Panas - (Komposer)
    1952
    :
      Miskin - (Komposer)
    1952
    :
      Antara Senyum Dan Tragis - (Komposer)
    1952
    :
      Antara Senyum Dan Tragis - (Cerita Asal)
    1951
    :
      Juwita - (Pembantu Pengarah)
    1951
    :
      Juwita - (Penyunting)

    :Teuku Zakaria bin Teuku Nyak Puteh (31)

     P. RAMLEE THE MUSICAL


    P.Ramlee the Musical

    Kategori : Teater
    Tarikh : 28 Mei 08 - 14 Jun 08
    Masa : 3.00 PETANG, 8.30 MALAM

    Atas permintaan ramai, P.Ramlee The Musical kembali dipentaskan. Sebuah muzikal yang akan mengangkat kisah kehidupan Seniman Agung P. Ramlee. Zaman awalnya di Pulau Pinang, sehingga membawa ke zaman gemilangnya di Jalan Ampas. Muzikal ini akan menampilkan suka duka, pahit maung, dan tawa ria P. Ramlee sebagai seniman yang sentiasa segar di hati peminatnya.

    Tan Sri P.Ramlee talah mengabadikan hayatnya berkecimpung di dalam dunia seni semenjak  belasan tahun lagi. Bermula di Pulau pinang, beliau menerusi lagu ciptaannya “Azizah”, telah membuka mata B.S Rajhan dan Shaw Brothersuntuk menawarkannya menjadi artis rakaman suara (Playback Singer) di Studio Jalan Ampas, Singapura. Penghijrahan beliau kesana telah membuka lembaran hadup baru bagi beliau untuk menceburi bidang perfileman secara langsung. Perjalanan kerjaya beliau di Singapura telah meletakkan beliau sebagai seorang seniman sserba boleh; menyanyi, mencipta lagu, menulis lirik, lakonan, penilisan skrip dan pengarah filem dan tererusnya dianggap sebagai penghibur dan seniman yang teragung di rantau ini. Perjalanan beliau juga telah melalui pelbagai perjalanan yang bersimpang dan berliku di dalam menempuh era peralihan pada pertengahan tahun 60-an yang bermla di Singapura dan berakhir dengan era kejatuhan pada awal 70-an di Kuala Lumpur.

    Seluruh perjalanan kerjaya beliau, bermula di Pulau Pinang ke Singapura dan kemudian ke Kuala Lumpur, telah dikongsi oleh 3 orang wanita yang pernah menjadi pasangan hidupnya. Junaidah isteri pertama, Norizan isteri kedua dan Saloma yang meriba kematiannya. Dan kesemua mereka akan tersingkap penceritaan nostalgia tentang seorang Seniman Agung bernama P.Ramlee yang juga bernama “Remy”. Akan kematiannya telah mendukakan ramai manusia, termasuklah seorang manusia bernama “Azizah” yang dahulunya misteri tidak dikenalpasti oleh semua.

    Saloma Bikin Aimi Patah Hati


    Wartawan veteran Aimi Jarr ketika dihubungi bercerita: "Saloma pernah berkata kepada ibunya yang dia akan berkahwin dengan P Ramlee satu hari nanti. Nyata impiannya itu sudah dimakbulkan Tuhan pada 1961 selepas beberapa tahun menyimpan perasaan." Aimi Jarr yang menjadi penulis majalah Gelanggang Filem berkata, ketika P Ramlee berlakon filem Aloha pada 1953, setiap pagi dia akan lalu di depan rumah Saloma dan Saloma pula mengintai dari tingkap rumah. Memandangkan dalam filem itu, P Ramlee memegang watak Benjo, sejak itu Saloma memanggil P Ramlee dengan nama Benjo.
    "Saya memang rapat dengan Saloma ketika itu dan dia selalu singgah rumah saya selepas pulang menyanyi. Kami akan berbual-bual dan ada masanya temankan dia makan. Saloma selalu bercerita mengenai perasaannya terhadap P Ramlee. "Ketika P Ramlee berkahwin dengan Norizan, saya yang temankan Saloma pergi rumah P Ramlee. Dapat tengok bumbung rumah pun cukup. Suatu hari, Saloma datang jumpa saya jam 4 pagi dengan pakaian baju kurung putih. Katanya, esok dia akan kahwin dengan P Ramlee," katanya.
    Berita disampaikan Saloma itu nyata menyentap perasaan Aimi kerana dia turut menaruh hati kepada penyanyi yang memiliki suara lemak merdu itu. Malah, Aimi pernah mengajak Saloma berkahwin tetapi kata Saloma, kalau berkahwin apakah dia mampu belikan kasutnya berharga RM400 kepadanya? Lalu Saloma berkata, biar mereka berkawan saja. "Walaupun Saloma menolak cinta saya, tapi saya tetap sukakan Saloma. Saya jatuh cinta dengan Saloma kerana orangnya cantik dan ada nama. Malah, sifat manja dan layanannya setiap kali keluar dengannya seperti memberi harapan. Bagaimanapun, apabila Saloma cakap dia mahu berkahwin dengan P Ramlee, saya menangis.
    "Pada hari pernikahannya pada 31 Oktober, saya tidak datang tapi saya tahu majlisnya diadakan di rumah kawan baik mereka, Musalmah dan hanya dihadiri beberapa kawan rapat seperti S Sudarmaji, Kassim Masdor dan Yusof B. "Selepas itu, enam bulan saya tidak bercakap dengan Saloma. P Ramlee pun tahu perkara itu. Akhirnya pada 25 Julai 1962, saya terima kiriman bunga daripada Saloma dan P Ramlee sempena hari jadi saya. Sejak itu, barulah saya dapat terima hakikat Saloma sudah jadi milik P Ramlee. "Memang ramai yang jatuh hati dengan Saloma. Bintang veteran Hindi, Shammi Kapoor pun pernah jatuh hati dengan Saloma ketika melawat Singapura. Begitu juga Mat Salleh berjawatan eksekutif. Saloma juga pernah rapat dengan Mustapha Maarof dan hampir nak berkahwin tapi tak jadi. Mungkin tiada jodoh," katanya.
    Sebelum berkahwin dengan P Ramlee, Saloma atau nama sebenar, Salmah Ismail, lebih dulu bertemu jodoh dengan AR Tompel pada 1952 tetapi sekejap saja dan mereka bercerai selepas mendapat anak lelaki, Armali Aman Ramlie. Saloma kemudian berkahwin dengan Kaswan Yusak pada 1957 dan hanya bertahan setahun saja. Aimi atau nama sebenar, Omar Puteh mendedahkan namanya diberi P Ramlee kerana tidak mahu dia menggunakan nama Puteh. Katanya, nama itu sama dengan bapanya, Teuku Nyak Puteh. Aimi bertemu jodoh dengan Noriah Ishak pada 1966 dan kekal sehingga hari ini dengan tiga anak - Norimy, 43; Norlisda, 38, dan Rommy, 32. Sementara itu, Datuk Aziz Sattar mengenali Saloma sejak kecil kerana ayah mereka, Sattar Syawal dan Ismail Osman, berkawan rapat. Aziz mempunyai cerita menarik mengenai Saloma. Mereka juga tinggal di kuarters kerana ayah mereka sama-sama menjadi pemandu.
    Katanya, ketika Saloma berusia 16 tahun, dia pernah bertunang dengan kawan baiknya, Muhammad Udi tetapi putus dua tahun selepas itu apabila Saloma berjinak-jinak menyanyi dengan kumpulan Kasma Booty. "Ketika itulah dia kenal Tompel. Apabila kawan saya dapat tahu Saloma rapat dengan Tompel, dia memutuskan pertunangan itu. Kemudian Saloma berkahwin dengan Tompel yang sudah ada isteri, Putih Suriati (ibu AR Badul) tapi perkahwinan mereka tidak kekal lama, sekitar dua tahun saja selepas mendapat seorang anak.
    "Selepas bercerai, Saloma menyanyi di kelab malam. Ketika itu, seorang pelakon, Fatimah Onn berkahwin dengan adik kawan saya, Kaswan tapi hanya sekejap, mereka bercerai. Selepas itu Kaswan berkahwin pula dengan Saloma dan mereka bercerai selepas setahun. "Apabila kembali bujang, setiap petang Saloma datang ke studio melihat Panca Sitara menyanyi. Ketika itu, Normadiah penyanyi wanita utamanya. Apabila Normadiah dan Aziz Jaafar tarik diri, P Ramlee lantik Saloma dan Ahmad Daud masuk Panca Sitara.
    "Saya pernah duduk dengan P Ramlee dan ketika itu Saloma lalu, P Ramlee cakap tidak suka tengok Saloma. Saya sendiri tidak tahu hatinya ketika itu tetapi mulutnya mengatakan benci Saloma. "Suatu hari berlaku satu insiden di Boon Teck Road, arwah Norizan datang menempeleng pipi Mariani kerana mereka bergaduh! Apabila Saloma tahu perkara itu, sebagai adik sudah tentu dia marah.
    "Ketika hendak memulakan penggambaran Seniman Bujang Lapok, saya menyangka Siti Hawa Majid (pembaca berita RTM) akan dipilih berlakon. Saya sendiri yang membawanya menghadiri uji bakat dan dia lulus. Bagaimanapun, ketika sesi baca skrip, Saloma yang datang dan ini mengejutkan saya. Saya terkejut buat apa pula Saloma datang, rupa-rupanya, P Ramlee dah ambil Saloma berlakon! "Ketika penggambaran filem itu, saya dapat tahu Norizan selalu datang mengendap waktu malam. Selesai penggambaran filem itu, saya dapat berita P Ramlee bercerai dengan Norizan. "Satu hari Kassim Masdor beritahu saya, P Ramlee berada di rumah Musalmah. Ketika itulah P Ramlee minta carikan kadi kerana mahu nikah dengan Saloma malam itu juga!" cerita Aziz lagi.
    Aziz bagaimanapun menafikan Saloma punca perceraian P Ramlee dengan Norizan kerana hubungan mereka mula akrab selepas P Ramlee bercerai. Aziz juga tidak berani mengatakan Saloma sudah lama menyimpan perasaan pada P Ramlee. "P Ramlee dan Norizan bercerai kerana sebab lain tetapi saya tidak boleh ceritakan. Ia terlalu peribadi tapi bukan Saloma puncanya. Saya juga tidak berani mengatakan Saloma sudah lama menyimpan perasaan pada P Ramlee kerana saya tidak nampak dengan mata sendiri. Cuma apa yang saya tahu, P Ramlee pernah cakap yang dia tidak suka Saloma. "Walaupun berkawan baik dengan P Ramlee, saya tak pernah bertanya perkara peribadi," katanya mengakhiri cerita.


    SALOMA


    Saloma
    (Telah Meninggal Dunia 25 April 1983)
    Nama Penuh : Salmah binti Ismail
    Tempat Lahir : Pasir Panjang, Singapura.
    Bangsa : Melayu
    Bahasa : Bahasa Melayu
    Kerjaya : Pelakon, Penyanyi
    Kemahiran : Berlakon, Menyanyi


    Pengalaman
    Mula menyanyi pada usia tujuh tahun dan menjadi penyanyi profesional pada usia belasan tahun. Awalnya mengasah bakat bersama Orkes Fajar Murni pimpinan Yusof Osman. Lagu Pandang Kasih ciptaan Rahmat Ali membawa tuah kejayaan awal sebagai penyanyi. Pernah menyertai Panca Sitara pada 1960-an.
    Lagu popular, antaranya Mengapa Di Rindu, Kain Songket, Bunga Tanjung, Gelora, Hilang Terang Timbul Gelap, Perwira, Dalam Tiru Macam Saya, Inang Baru, Bila Larut Malam, Joget Malaysia, Lagu Anak Rantau, Bila Hati Telah Retak. Filem lakonan antaranya, Seniman Bujang Lapok, Ragam P Ramlee, Bila Hati Telah Retak (bintang undangan). Saloma menghembuskan nafas terakhir pada 25 April 1983 di Hospital Assunta, Petaling Jaya kerana menghidap demam kuning.


    Lakonan
    1983
    :
      Bila Hati Telah Retak - (Pelakon Tambahan)
    1970
    :
      Dr Rushdi - (Artis Jemputan)
    1968
    :
      Ahmad Albab - (Pelakon Utama)
    1968
    :
      Gerimis - (Pelakon Tambahan)
    1967
    :
      Keluarga 69 - (Pelakon Tambahan)
    1967
    :
      Sesudah Subuh - (Pelakon Tambahan)
    1966
    :
      Do Re Mi - (Pelakon Tambahan)
    1966
    :
      Nasib Do Re Mi - (Pelakon Tambahan)
    1966
    :
      Sabarudin Tukang Kasut - (Pelakon Utama)
    1965
    :
      Dajal Suci - (Pelakon Tambahan)
    1964
    :
      Tiga Abdul - (Artis Jemputan)
    1964
    :
      Ragam P.Ramlee - (Pelakon Utama)
    1963
    :
      Labu dan Labi - (Pelakon Pembantu)
    1963
    :
      Nasib Si Labu Labi - (Artis Jemputan)
    1961
    :
      Seniman Bujang Lapok - (Pelakon Utama)
    1958
    :
      Kaki Kuda - (Pelakon Utama)
    1958
    :
      Azimat - (Pelakon Utama)

    Glam Pentas: Pengisahan Hidup P.Ramlee


    Lewat ini P.Ramlee menjadi subjek budaya popular dan wacana politik apabila saluran berprestij History Channel menyiarkan dokumentari biografinya. Glam ke Pesona Pictures untuk menemui pengarahnya Datin Paduka Shuhaimi Baba.
    Jikalau di dalam hartanah, yang penting adalah lokasi, lokasi dan lokasi. Di dalam dokumentari pula adalah subjek, subjek dan subjek. Diulang tiga kali kerana wujud kerelevanannya. Lebih kurang 12 tahun lalu Datin Paduka Shuhaimi Baba telah mengumpul data untuk menghasilkan sebuah filem biografi berkisarkan seniman agung Tan Sri Datuk Amar Dr. P. Ramlee.
    Pendokumenan ikon sinema tempatan yang aktif sekitar 1950-an hingga 1960-an itu menggesa pasukan penyelidik dan pembangunannya menemu ramah seniwati serta seniman yang berada bersama-sama dengan P. Ramlee pada waktu itu. Mereka ini terdiri daripada golongan warga emas. “Old is gold, yang lama itu emas,” kata Shuhaimi.
    Pada waktu itu Dato’ Ahmad Daud dan Datin Saadiah sudah tidak sihat dan sebelum mereka kembali ke rahmatullah, dia telah mendokumenkan temu bual bersama mereka sebagai bahan penyelidikan untuk filemnya. Sungguhpun dana yang diraih tidak mencukupi untuk menghasilkan filem pada waktu terdekat ini, tetapi tender yang dibuka oleh History Channel menepati kandungan maklumat di arkib rumah produksinya.
    Warga Malaysia tanpa mengira latar belakang terpaku di hadapan televisyen menonton riwayat hidup ikon sinema tempatan ini
    Dengan usul dan bahan pengisian mapan, Pesona Pictures dipilih menghasilkan dokumentari pertama P.Ramlee dengan kerjasama FINAS dan saluran History Channel. Shuhaimi memang peka terhadap subjek pelakon veteran (produk rujukan: filem Layar Lara) dan baginya untuk diberi kepercayaan merakamkan dokumentari ulung P. Ramlee yang bercita rasa antarabangsa, dia cukup berbesar hati kerana menepati kecenderungannya.
    Usaha produksinya mengumpul dan memfilemkan dokumentari selama lima jam dipotong untuk kesesuaian kapasiti masa siaran 90 minit. Buat pertama kali, ikon sinema tempatan kita diberi ruang di saluran History dan BIO menerusi Astro. Usaha ini turut membangkitkan lagi kesedaran sivik masyarakat kita merangkul ilmu sejarah.
    Resipi dokumentari yang hebat, kata Shuhaimi ialah dedikasi terhadap penyelidikan. “Bergantung kepada subjeknya, bagi P. Ramlee, di samping bahan yang telah dikumpulkannya, pihak penyelidikan dan pembangunan (R&D) meluangkan masa selama enam bulan hanya untuk kerja-kerja penyelidikan sahaja.
    Bahan-bahan itu distrukturkan mengikut format wayang tiga babak, bermula dengan babak pengenalan, disusuli konflik pada babak kedua sebelum diakhiri penutup pada babak ketiga. Yang penting adalah untuk mengekalkan momentumnya supaya penonton tidak hilang minat untuk terus menonton,” kata Shuhaimi. Tambahnya, “Ini tidak menjadi masalah, kerana bahan yang kami kumpul semuanya segar dan cara penyampaian kami baru.”
    Bagaimanapun katanya banyak yang tidak ditunjukkan di dalam dokumentari itu. “Kami terpaksa mengesyorkan kepada penerbit eksekutif informasi yang penting dan bersifat sensasi tetapi tidak boleh disiarkan kerana ia sensitif.” Pun begitu, dengan kos RM430,000, Pesona Pictures berjaya menghidupkan semula kisah kehidupan P. Ramlee.
    Tiada gambaran kembali (reenactment) boleh dilakukan dan temu ramah subjek yang masih hidup haruslah dipentaskan
    Warga Malaysia tanpa mengira latar belakang terpaku di hadapan televisyen menonton riwayat hidup ikon sinema tempatan ini, penjenamaan dokumentari tersebut dengan saluran History Channel membantu menaikkan lagi kadar populariti rancangan. Ia juga turut mencapai piawaian prestasi yang ditentukan oleh pihak History Channel sendiri.
    Kata Shuhaimi, History Channel memberi mereka rangka tindakan khas yang berfungsi sebagai format untuk dipatuhi supaya ia mencapai kualiti yang diinginkan.
    “Ini adalah kesempatan untuk kami belajar cara mereka membuat dokumentari bernilai antarabangsa.” Perbelanjaan telah diagihkan untuk membeli beberapa klip filem lakonan P. Ramlee daripada Shaw Brothers Pte. Ltd. yang anggaran kosnya bernilai RM7,000 bagi setiap satu klip dua minit.
    Ada juga klip-klip dari arkib RTM yang terpaksa dihantar untuk kerja baik pulih dan pembersihan, ini juga melibatkan kos. Tambahan pula, untuk membuat penggambaran di Jalan Ampas, Singapura, terpaksa membayar sejumlah bayaran kepada Kerajaan Singapura bagi mendapat permit kebenaran.
    Pembelian klip-klip dan penggambaran ini perlu untuk menghidupkan lagi dokumentari kerana syarat yang diletakkan oleh History Channel ialah, tiada gambaran kembali (reenactment) boleh dilakukan dan temu ramah subjek yang masih hidup haruslah dipentaskan. Ini bermaksud ia diberi perincian dan keutamaan dari segi set, prop dan lain-lain kerja kreatif.

    Shuhaimi bersyukur kerana tiada masalah rumit berlaku sepanjang penggambaran, cuma sukar bagi mereka untuk kekal objektif. Masing-masing di dalam pasukan produksi meminati P. Ramlee dan ini penting untuk menjayakan subjek. Masing-masing mempunyai babad-babad sentimental yang menjadi kegemaran, jadi hanya yang relevan dipilih.
    Banyak kali penerbit eksekutif perlu mengingatkan mereka supaya kekal objektif, jangan terbawa-bawa sangat sentimen sebagai peminat.Ini kerana mereka terdedah kepada maklumat yang tidak ditapis dan membuatkan mereka berasa penuh emosi, marah dan sedih.
    Jikalau boleh, semuanya ingin diceritakan kepada penonton, namun masa siaran adalah terhad. Shuhaimi juga menonton beberapa dokumentari biografi pelakon Hollywood yang antaranya ialah kisah Katherine Hepburn sebelum produksi dimulakan.
    Sungguhpun Shuhaimi tidak memberikan jawapan apabila diajukan soalan “Filem lakonan P. Ramlee yang manakah menjadi kegemaran?,” namun daripada lenggok ceritanya, dia berulang-kali menyebut “Ibu Mertuaku” meninggalkan kami dengan gambaran bahawa filem itu terkesan di hatinya. Lagi yang menarik ialah lagu-lagu P. Ramlee.
    Jikalau kita masukkan semua kandungan yang kritikal dan berbibitkan kekecewaan, ramai penonton akan sayu dan menangis.
    Walaupun liriknya di dalam bahasa Melayu dan garapan dokumentari harus menepati pemahaman penonton antarabangsa, Shuhaimi menganggit semula lagu-lagu P. Ramlee untuk dimainkan sebagai muzik latar belakang.
    Ujar Shuhaimi, “Sebagai Pengarah Filem, P. Ramlee harus mengetuai krew-krew produksinya dan dia telah berjaya memberi mereka inspirasi untuk bekerja melalui lagu-lagunya.” Terlampau banyak yang dilakukan oleh P. Ramlee dan sumbangannya cukup lumayan.
    “Jikalau kita masukkan semua kandungan yang kritikal dan berbibitkan kekecewaan, ramai penonton akan sayu dan menangis.” Dokumentari ini turut bersifat peribadi kerana Shuhaimi pernah berjumpa dengan anak P. Ramlee yakni Nasir Ramlee (kini Allahyarham) dan dia sendiri berkata “Macam mana you nak buat cerita Daddy I?” dan memberitahu akan sedikit syarat-syarat yang perlu Shuhaimi hormati agar tidak menimbulkan isu dan mengaibkan sesiapa.
    Antara cerita yang tidak sempat dimasukkan di dalam dokumentari ialah kehidupan P. Ramlee sewaktu penghujung kematiannya. Dia sebenarnya berniat untuk menghasilkan filem warna pertamanya yang bersifat kerohanian bertajuk “Hidayat” dan lagu “Air Mata di Kuala Lumpur” sebenarnya bukanlah lagu terakhir nyanyiannya tetapi lagu terakhir ciptaannya.
    Hanya setelah kematiannya, Puan Seri Saloma telah menyanyikan lagu itu. Lagi cerita lucu yang tidak sempat disiarkan ialah kisah P. Ramlee dan Dato’ Aziz Satar, di mana mereka ingin pergi menari di kelab kabaret pada suatu masa dahulu.

    Tugas Aziz Satar ialah untuk mencari kereta dan mengisi petrol manakala P. Ramlee pula harus belanjanya minum. Apabila Aziz Satar pulang membawa kereta, P. Ramlee pula mengatakan yang dia tidak ada duit, kesemua duitnya telah diberikan kepada peminta sedekah.
    Cerita ini telah dikongsi oleh Aziz Satar dan dia begitu kecewa pada malam itu kerana mereka tidak berkesempatan pergi berjoget.
    Moralnya di sini, P. Ramlee adalah seorang yang pemurah. Lantas Shuhaimi menyoal, “Jadi kenapa pada saat penghujung nyawanya, dia hidup di dalam kepapaan? Jikalau kita prihatin, penonton harus lakukan sesuatu akan isu hak harta intelektual agar pisang tidak berbuah dua kali dan sejarah tidak berulang kembali.”



    P.Ramlee - Sejarah



    Hasil perkongsian hidup Teuku Nyak Putih Teuku Karim dengan Che Mah Hussein sejak tahun 1925, P.Ramlee telah dilahirkan pada 22 Mac 1929 di pagi Hari Raya Aidilfitri. P.Ramlee telah dilahirkan di rumah neneknya di 40A, Counter Hall, Penang, Malaya.
    P.Ramlee memulakan pendidikan awal beliau di Sekolah Melayu Kampung Jawa dan kemudiannya ke Francis Light School. Sebelum perang meletus, P.Ramlee sempat menyambung pelajarannya ke Penang Free School tetapi tidak sempat menamatkannya. Semasa Perang Dunia Ke 2, P.Ramlee telah mendapat pendidikan di Japanese Navy School.
    Bermula dengan bermain ukele, P. Ramlee beralih kepada gitar dan biola di bawah bimbingan Encik Kamaruddin (pemimpin brass band di Penang Free School). Beliau menyertai Orkes Teruna Sekampung dan kemudian Sinaran Bintang Sore. Beliau pernah menjadi juara nyanyian anjuran Radio Pulau Pinang pada tahun 1947 dan terpilih sebagai Bintang Penyanyi Utama Malaya. Dalam pertandingan itu, beliau menggunakan huruf "P" (bagi Puteh) di awal namanya dan kekallah nama P. Ramlee itu hingga ke akhir hayatnya.
    Pada tahun berikutnya, P.Ramlee bersama sahabatnya Mohd Yusop telah menubuhkan sebuah pancaragam bernama Pancharagam Mustika. Beliau telah mendapat undangan menyanyi di atas pentas di Agricultural Show di Bukit Mertajam. B.S Rahjans kebetulan berada di situ untuk mencari bakat baru. Setelah menyaksikan persembahan P.Ramlee, beliau menawarkan P.Ramlee untuk datang ke Singapura.
    Dalam tahun itu juga P.Ramlee telah pergi ke sana. Filem pertama lakonan P.Ramlee adalah CHINTA pada tahun 1948. Beliau memegang peranan sebagai penjahat dan penyanyian latar. Kejayaannya terus berkembang dan telah berjaya berlakun di dalam 27 buah filem di antara tahun 1948 hingga 1955.
    P.Ramlee buat pertama kalinya mendirikan rumah tangga dengan anak salah seorang seniman ketika itu. Isterinya yang dimaksudkan ialah Junaidah Daeng Haris. Melangsungkan perkahwinan mereka pada tahun 1953. Kemudian mereka dikurniakan 2 orang cahaya mata. Iaitu, Mohd Nasir dan Arfan.
    Setelah bercerai pada tahun 1954, P.Ramlee berkahwin dengan Norizan pada 6 Februari 1955. Namun begitu perkahwinan mereka tidak dapat bertahan lama. Mereka bercerai pada tahun 1961.
    Pada tahun yang sama, P.Ramlee bertemu dengan Salmah Ismail atau pun lebih dikenali dengan nama Saloma. Kemudiannya mereka telah diijab kabulkan pada 21 November 1961. Saloma telah menemani P.Ramlee dalam suka mahupun duka sehingga ke akhir hayat P.Ramlee.
    Sepanjang perkahwinan, P.Ramlee cuma mempunyai 2 orang anak. Iaitu Nasir dan Arfan. Oleh kerana itu, P.Ramlee telah pun mengambil beberapa orang anak angkat. Diantaranya ialah Betty, Zakiah @ Zazaloma, Sabaruddin @ Badin dan akhir sekali Dian.
    Di dalam dunia perfileman tempatan, P.Ramlee telah berlakon dalam 66 filem. Bermula dengan filem pertama 'Chinta' sehinggalah filem terakhirnya 'Laksamana Do Re Mi'. Di dalam dunia seni suara pula, P.Ramlee telah mendendangkan 359 buah lagu.
    P.Ramlee juga telah memenangi beberapa buah anugerah di Festival Filem Asia di Hang Kong, Jakarta, Kuala Lumpur, Manila, Singapura, Taipe dan Tokyo. Tidak ketinggalan juga, Festival Filem Antarabangsa di Berlin.
    Hayat P.Ramlee tidak lama. Beliau meninggal ketika berusia 44 tahun pada pagi Selasa 29 Mei 1973 kerana diserang sakit jantung. Jenazahnya telah disembahyangkan di Masjid Kampung Baru dan dikebumikan di Tanah Perkuburan orang-orang Islam di Jalan Ampang. Semoga pemergian beliau dirahmati Allah swt.
    Bagi mengenang jasa dan sumbangannya tidak ternilai, Allahyarham telah dianugerahkan Bintang Kebesaran Darjah Panglima Setia Mahkota oleh Seri Paduka Baginda Yang Dipertuan Agung pada tahun 1990 yang membawa gelaran Tan Sri. 



    Rumah nostalgia P. Ramlee

    AMMAR JAZLAN MAD LELA

    RUMAH P. Ramlee ini mengenang jasa dan pengorbanan P. Ramlee dalam dunia seni tempatan.


    SIAPA yang tidak mengenali Tan Sri P. Ramlee? Biarpun sudah 38 tahun seniman agung itu pergi meninggalkan kita, namanya masih tetap terpahat di hati dan sanubari setiap masyarakat.
    Sehingga kini, karyanya masih hidup dan tidak pernah ditelan zaman. Beberapa filemnya yang terus disiarkan di kaca televisyen seperti Nujum Pak Belalang, Bujang Lapok, Labu Labi masih mampu membuatkan peminat-peminatnya ketawa.
    Begitu juga lagu-lagunya seperti Getaran Jiwa, Jangan Tinggal Daku dan Di Manakan Ku Cari Ganti yang masih kedengaran merdu.
    P. Ramlee atau nama sebenarnya Teuku Zakaria Teuku Nyak Puteh membina nama sebagai insan seni yang serba boleh. Dialah pelakon, dia juga penyanyi, pelawak, komposer serta pengarah filem.
    Bermula dengan filem Chinta dan Laksamana Do Re Mi menutup tirai seninya, kehebatan beliau terus diakui malah mendapat pengiktirafan di pesta-pesta filem antarabangsa.
    Tidak hairanlah, berita pemergiannya menghadap Ilahi pada 29 Mei 1973 begitu mengejutkan peminat-peminatnya. Pemergiannya diibaratkan satu kehilangan besar dalam industri hiburan negara dan terus dikenang sehingga kini.
    Menghargai jasa
    Justeru, tidak hairanlah pelbagai usaha dilakukan untuk mengenang jasa dan sumbangan P. Ramlee kepada warisan seni bangsa dan negara bagi tatapan generasi akan datang.

    RUANG dapur yang serba sederhana ini menyuntik rasa rendah diri dan insaf dalam diri pengunjung.


    Paling ketara adalah usaha pemuliharaan rumah kelahiran seniman agung itu yang terletak di Jalan P. Ramlee (dulu dikenali sebagai Counter Hall Road), Pulau Pinang.
    Rumah itu pada asalnya dibina pada tahun 1926 oleh bapa beliau, Teuku Nyak Puteh Teuku Karim bersama bapa saudaranya, Rejab Hussain. Ia kemudian dibaik pulih oleh bapa saudaranya pada zaman pendudukan Jepun dan sekali lagi pada 1948.
    Di rumah itulah P. Ramlee membesar dan mengharungi zaman kanak-kanak serta alam persekolahan sebelum beliau berhijrah ke Singapura dan Kuala Lumpur untuk mengorak langkah lebih jauh dalam bidang seni.
    Menyedari nilai sejarah yang ada, Arkib Negara Malaysia telah mengambil alih dan menjadikan rumah itu sebagai muzium yang menjadi salah satu tarikan pengunjung di negeri Pulau Mutiara itu.
    Bagi tujuan itu, pihak Arkib telah melakukan kerja baik pulih bermula pada tahun 1991. Bentuk asalnya masih dikekalkan termasuk perincian pelbagai ukiran kayu yang menghiasi setiap sudut rumah itu.
    Pada 31 Disember 1991, ia telah dibuka dengan rasminya oleh Menteri Kebudayaan, Kesenian dan Pelancongan Malaysia ketika itu, Datuk Sabbaruddin Chik.
    Tradisional
    Seperti rumah-rumah tradisional Melayu di Pulau Pinang, Rumah P. Ramlee mempunyai beberapa bahagian utama seperti bilik, ruang tamu, serambi serta dapur.

    BASIKAL tua di bawah rumah ini mengimbas semula banyak adegan filem-filem P. Ramlee.


    Melangkah ke ruang dalamnya, pengunjung pasti terpesona melihat perjalanan kehidupan yang pernah dilalui legenda perfileman Melayu itu satu ketika dahulu. Pelbagai koleksi peribadi P. Ramlee bermula dari zaman remaja sehinggalah kejayaan yang dicapai dalam bidang seni dipamerkan di ruang tersebut.
    Antara yang dipamerkan ialah poster-poster filem, buku muzik, poskad, serta pelbagai dokumen peribadi lain.
    Ketika menjengah ke ruang biliknya pula, pengunjung dapat melihat beberapa barangan peninggalan beliau dan keluarganya. Antaranya adalah katil, peti besi menyimpan pakaian dan koleksi pakaian kegemaran.
    Ruang dapur juga tidak terkecuali memiliki aura nostalgia. Ia mempamerkan peralatan memasak dan set-set alat hidangan yang pernah digunakan P. Ramlee sekeluarga.
    Sementara itu, di bahagian bawah rumah pula pengunjung boleh melihat model basikal kegemaran beliau. Kawasan sekitarnya juga sengaja dihiasi dengan pelbagai landskap asal yang sinonim dengan kehidupan legenda itu satu ketika dahulu.
    Ternyata, kunjungan ke Rumah P. Ramlee besar ertinya khususnya kepada peminat-peminat setia seniman agung itu.
    Biarpun hari-hari terakhir kehidupan yang dilalui hakikatnya lebih banyak duka berbanding suka, namun P. Ramlee ibarat manusia yang matinya diberi ‘peluang kedua’ dengan kehidupannya dikenang orang sepanjang masa.
    Memori P. Ramlee tidak akan mati sampai bila-bila kerana namanya akan tersemat di dalam ingatan masyarakat di negara ini.



     Rumah P Ramlee di Pulau Pinang

    Dari sini, dah senang nak cari Rumah P. Ramlee, since sedara makcik tinggal kat area ni. Ada signboard besar tengah jalan.
     

    Sampai je rumah P. Ramlee ni, terus park kat depan arkib dia. Rumah dia kat belakang tu je. Ni rumah kelahiran dia, kira masa dia kecik-kecik la. 

    Dah puas jalan keliling rumah, kitorang lalu bawah rumah. Kat bawah rumah tu ada dua benda peninggalan arwah. Beskal tua dengan sampan. Aku tatau la dia guna sampan tu waktu banjir ke apa. Hahaha! Dah tertulis dilarang sentuh, biasa la, rules are made to be broken bak kata omputih. Aku pasti ramai jugak yang sentuh handle beskal tu... 
     
    Dah agak surut orang kat atas rumah, baru kitorang naik. Baru sampai kat pintu, aku dengar pakcik jaga tu cakap "Encik, tak bleh amik gambar!" Mana nak sangka, encik tu adalah Hasrul, laki Skin! Hahahaha! Hasil ketidaksengajaannya itu, dapat gak la abadikan gambar dapur umah dengan bilik tido mak pak dia. Tapi P. Ramlee tido mana, jangan tanya aku. Sebab dalam rumah tu ada satu bilik tido jer. (Photo : Credit to Skin)

     

    4A Jalan Caunter Hall (kini dinamakan Jalan P Ramlee) adalah tempat kelahiran salah satu yang paling terkenal anak Malaysia, P Ramlee. Rumah tersebut, yang merupakan satu struktur kampung Melayu tipikal, kini sebuah muzium untuk artis yang diraikan. Ia mempamerkan bukan sahaja artifak peribadi dan memorabilia P Ramlee, tetapi banyak gambar lama, poster filem dan rekod. Juga dalam kawasan rumah Kompleks Pustaka Warisan Seni, suatu seni persembahan kompleks dengan teater kapasiti 300 tempat duduk. Baca di sini untuk penerangan lanjut muzium / rumah dan melihat slideshow di bawah untuk gambar.

    Artis yang dilahirkan Teuku Zakaria bin Teuku Nyak Puteh Teuku Nyak Puteh bin Teuku Karim dan Che 'Mah Hussein dan adalah berketurunan Acheh di sebelah bapa beliau. Beliau belajar di, antara lain, Penang Free School.
    P Ramlee mempunyai rehat yang besar pada tahun 1948, apabila BS Rajhans, seorang pengarah filem Malaysia yang pengakap untuk bakat mengesan dia (Ramlee) melakukan rendition Azizah yang terdiri di awal 20-an untuk cinta pertama. Kerjayanya tidak lama lagi langit meroket. Baca sini untuk kisah kehidupan yang penuh dan di sini untuk trivia sedikit pada artis.

    Walau bagaimanapun, pada usia hanya 45 tahun dia meninggal dunia akibat serangan jantung. Beliau telah bertindak di lebih 60 filem dan mengarahkan 37, menyanyikan lebih 250 lagu asal dan memenangi pelbagai anugerah kebangsaan dan antarabangsa. Klik di sini untuk senarai filem, lagu dan anugerah.

    Yang Dipertuan Agong Malaysia selepas kematian yang diberikan kepadanya gelaran kehormat Tan Sri pada tahun 1990. Dia akan sentiasa diingati sebagai seorang artis yang menghasilkan filem dan lagu-lagu yang merayu kepada keratan rentas seluruh masyarakat Malaysia.

     

    P.Ramlee - Selamat Panjang Umur (Filem Antara Dua Darjat) 

     

    Jeritan Batinku Instrumental 


    Dimana Kan Ku Cari Ganti (P. Ramlee

    Jangan Tinggal Daku (P. Ramlee)

    Barang Yg lepas Jgn Dikenang - P. Ramlee 

     

    Malang Nasibku (P.Ramlee) 



     

    P. Ramlee Songs: Tolong Kami Bantu Kami 

     

    Mengapa Derita (P. Ramlee) 

     

    Tunggu Sekejap - P.Ramlee 

     

     

     

     

    No comments:

    Post a Comment